Заглавие: Re: Посещение в Европейския парламент (Дискусия за университети) Публикувано на: 01 Юли 2008 09:36
Тъй като темата се е извъртяла от предназначението си, нека и аз изкажа своето виждане.
Първо да се представя: Софийски университет, Факултет по Математика и Информатика, Компютърни науки, I курс.
Относно кандидатстването: Бях кандидатствал в ТУ и в СУ. В първия изкарах 6.00 на приемен изпит, но поради застъпването на сроковете за записване и излизане на оценки съответно, имах около ден-ден и половина да реша ще се записвам или не. При някои ВУЗ-ове тези срокове въобще не се пресичат. Затова, когато кандидатствате на няколко места, много внимавайте за сроковете. Така. Приеха ме все пак в СУ, с оценка 5.60. С нея имах бал 28,80; според справката на системата за кандидатстване минималният бал за момчета на първо класиране е бил 28,73. Един познат, не помня точно кой, беше рекъл, че в ТУ проверяват така: "Да видим сега - тука има, пишем точки; тука има, пишем точки; ..." , докато в СУ проверяват така: "Това не е написано - махаме точки; това не е написано - махаме точки; ...". Дали е буквално вярно, не знам, но резултатите силно клонят към тези, които биха се получили по двата метода. Ходих да си видя работата, оценена с 5.60. Общо взето, всичко бях решил, но някои неща бях описал зле, заради и което бях орязан. Обаче, на едната задача, откъдето бих могъл да взема още 30 стотни, имаше написани въпросителен от единия квестор, и чавка от другия - единият съгласен, другият не; и накря, въпросителен от арбитъра. Много подобна история може да разкаже шефът на БАХУРМЕТЬ. Та: ако кандидатствате в СУ, бъдете настроени за лоши изненади.
Относно организацията, колегата по-горе е прав. Опашки имаше: за записване за предварителни изпити, за заплащане семестриална такса, за записване за обучение, за записване за библиотечна карта. При записването проблемът беше, че няколкостотин студенти (около 800 по моя груба преценка) имаха 3 работни дни за записване, и тези от тях, които не бяха платили по банков път (т.е. повечето), чакаха допълнително на факултетната каса, където имаше [/b]1[/b] гише, което около 12:00 акуратно хлопна кепенците за обедна почивка. Спомням си, как, докато чаках, броях времето с разстоянието до касата на вратата: в един момент бях на един метър от нея, след 20 минути бях на половин, след 40 бях почти на вратата, и тя затвори. Скоростта на опашката беше обратнопропорционална на разстоянието до вратата. Колкото до самото записване, във формулярите имаше колонки от сорта на "граждански произход", където ни инструктираха просто нищо да не вписваме (а толкова исках да напиша "плебей"), както и нечетливо написано нещо с маркер и поправено с коректор, за което ми отговориха, че просто било "листът от миналата година" - поправен. [...] За сравнение: в ТУ един бивш съученик свършил работата за около 2 часа, в УНСС бях очевидец как се минава за 3 часа, докато аз чаках до края на деня, сиреч до 6 без 15.
След горното изложение, с риск да стана досаден, ще продължа със самото образование.
Първо да кажа, дори в една специалност, сред хората със сравними способности, мненията за университета и обучението могат, и почти винаги ще се, различават в голяма степен. Както и методите на учене, посещаване на лекции и т.н. . В СУ, засега, заверки няма, което позволява на много студенти да ходят на работа през това време, да изпускат половината (при 20-часова работна седмица), или почти всичко (при 40-часова). И пак някои от тези минават сравнително лесно, докато други се борят да отхвърлят изпита. Аз съм от тези съвестни/будали, които гледат да не пропускат лекция, тъй като никак не ми понася да чета от чужди писания, а често и от учебниците - когато ги има. Накои ходят на лекции, други не; някои четат от учебници, други - от своите записки, трети - от чужди записки, четвърти - от други източници, вкл. разни информационни сайтове като wikipedia (а сега се опитваме да си съставим собствено wiki); и така се получават няколко "подхода" към ученето. Доколко кой е ползотворен, е доста трудно да се каже, тъй като в изпитните резултати има страшно големи колебания.
Тук е моментът да оборя другия колега по-горе, който твърди, че не е чувал за трудно учене в СУ. Има такова, и даже по някои предмети е адски сложно хем да преминеш, хем с хубава оценка. Аз лично съм имал поне една безсънна нощ, прекарана в поправяне на грешки от лекции и псуване (тъй като и преподавателите са хора и грешат понякога); други колеги пък си живеят живота; и накрая, и от едните, и от другите, някои минават, други не. На няколко пъти много кадърни люде биваха оставяни за поправка. Която, между другото, по правилник, е една и само през септември месец, сравнено с една-две поправителни и една ликвидационна в ТУ. Има странични методи да се явиш предварително, но пък рискуваш да се самопрецакаш, тъй като ти идва в повече. Аз лично имах 5 изпита тази сесия - тъй като освободих 3 писмени, по подразбиране при нас има писмен и устен по всеки предмет - и един предварителен по изборна дисциплина, и ако трябваше да се явявам и на поправка, нямаше да успея.
И така, от преподавател до преподавател има огромна разлика: в изискванията, в начина на преподаване, в начина на изпитване, в отношението към студентите, и прочие. Давам пример: от явилите се 80-90 души на Анализ-I, 41 бяха скъсани. Цитирам лектора: "Много от вас имаха способности, и аз им писах двойка, та да го вземат на септември с отличен", и "Двойка е по-добре от тройка, нали?". Докато по Езици, Автомати, Изчислимост лекторката (която, между другото, преподава абсолютно неразбираемо, а иначе е отзивчив човек) правеше всичко възможно, за да ни пусне да минем. При мен имаше един проблем, заради който можеше да бъда скъсан, вместо което тя ме пусна с отличен. Различията са и при асистентите. Често ни се случват неща като: хубав предмет - гаден лектор; гаден лектор - добър асистент; добър лектор - гаден асистент. Съответно, няколкото групи на един и същ материал имат голяма разлика в оценките, и хора, усвоили го, имат по-ниско постижение от други, които просто са били при по-добър, или по-безотговорен асистент.
Относно материалната база, качеството на преподаване и т.н. , също има големи различия. Обучението ни по програмиране досега, например, винаги е било в класна стая/зала, с черна дъска и на хартия - и на лекции, и на упражнения; отделно от това има изборна дисциплина-практикум по предмета, където все пак барваме машинките. На самите машинки не съм се вглеждал в конфигурацията, но са достатъчно мощни за нашите цели - може би нещо от порядъка на 2+GHz, 2 GB, та предполагам, че и тежки неща като Oracle/CAD/CAM биха вървели задоволително на тях. Изключение правеше студентското компютърно клубче, но там почти никой не ходи, за да учи, така че то отпада. Лекциите по гореупоменатото ЕАИ се провеждаха с проектор и обяснения, и дали заради кофти съставените материали, или въпреки тях, нищо не се разбираше. В същото време някои други неща биваха много добре обяснени с думи и на черна дъска. Така че според мен няма чак толкова голямо значение с какви технически средства ти се обяснява дадена идея, стига да знаят как да ти обяснят. За някои курсове има и добре оборудвана база, така че ще мога да хубаво да оценя положението чак след година-две.
Което ме довежда до дисциплините. И в ТУ, и в СУ, особено в компютърно-ориентираните специалности, има голямо количество ненужен материал, шкарт, баласт. Винаги е било така. Дали е правилно, следва да се съди по това, каква начална база познания и умения се стреми да ви предаде университетът, което осмисля една голяма част от преподаваното. Реално погледнато, почти всичко, учено там, никога - или почти никога - няма да ви потрябва на практика. Сега, въпросът доколко можете да се справите с ненужните неща може сериозно да повлияе на решението в кой ВУЗ искате да учите. Непременно прегледайте учебните планове и се посъветвайте с някой запознат с материала, тъй като една част със сигурност няма да успеете да определите доколко ви е значима. Аз имам късмета да имам баща, завършил бившето ВМЕИ (ТУ), и неговото мнение, общо речено, беше, че ТУ като цяло са останали ориентирани към "железата" и практика, докато СУ са ориентирани към теория (в контекста на разглежданите дотук специалности). Така той ме отклони от ТУ, накъдето се бях засилил след обидата от входните изпити за СУ, и според мен сега съм в правилния за мен университет. Въпреки това, първият семестър ми беше кошмарен, и бих ви посъветвал, ако нямате някакви математически познания, умения и способности за абстрактно мислене (ама много абстрактно - "безкрайната точка е множество прави", "всяко кореново дърво е дърво", "формулата се представя като дърво", "четворка хомогенни координати в разширеното тримерно Евклидово пространство", "булева функция тип "сиренце""), сериозно си помислете дали можете да преминете през месомелачката ФМИ. Изборните дисциплини са едно от най-важните неща в университета, тъй като с тях се специализира и на практика учите това, което искате и ви трябва. В ТУ положението е такова: за специалност Компютърни Системи и Технологии, има три семестъра без изборни дисциплини, а в следващите са дадени по няколко блока изборни дисциплини, от които си избирате един. В СУ (ФМИ) е така: първи и втори семестър няма задължителна бройка изборни дисциплини, от трети се започва със задължително поне една изборна, накрая се стига до задължително три изборни. Същевременно бройката задължителни намалява, за да се балансира натоварването. Но на практика може да се запишат толкова изборни, колкото му душа иска на човек, и границите са две: покрити ли си изискванията за дисциплината, и не му ли стават твърде много откъм натоварване и изпити. Според мен това е правилният подход. За момента, само от предвидените за КН, I курс, 3 семестър, имам 25 изборни записани със статут "колебая се", за да мога после да ги отсея до 3-4. Избор определено има.
За общежитията е твърде пространно да се говори, тъй че само ще спомена, че в ТУ проблемът е много по-малък. Стаи има, минималният бал е разумен, даже често самите стаи са добре по-хубави от нашите.
Относно НБУ: Никакви преки впечатления нямам, но мога да кажа следните две неща. От една страна, един роднина на бивш съученик беше ходил на приемни изпити там. Според разказа на приятеля, имал оценка от порядъка на 3.50 (не помня точното число, но нещо доста близко; и май ставаше дума за изпит математика). С тази си оценка имал по-висок резултат от 95% (отново не съм съвсем сигурен в числото, но над 90) от кандидатите. Същевременно, един колега, добър, работещ програмист, редовен участник в TopCoder, чест лауреат на конкурсите на МусалаСофт и подобни, обмисля да се прехвърли в НБУ, тъй като тук му е трудно да премине математиката. Така че, може би НБУ би бил правилният избор, ако търсите свобода, възможност за самообучение и човешко отношение. Аз лично не бих отишъл там, дори да имах възможност.
Всичко гореописано важи предимно за компютърните специалности в ТУ и СУ. Непременно си намерете някого, и най-добре няколко души, учещ в съответния университет, в желаната и подобни специалности, и го разпитайте.
Накрай, да се извиня за прекалено дългото съобщение, да благодаря на тези, които все пак се осмелиха да прочетат някаква част от него, и да се зарадвам за тези, на които някак съм помогнал. И да се връщам към Анализ-2, че съм в петък на изпит и си 'бало меча : ).
Edit: Само още нещо относно разликата между СУ и ТУ:
Въпрос: Що е то определен интеграл по Риман?
ТУ(Индустриално инженерство): Определен интеграл по Риман от функцията f(x) в интервала [a,b] е разликата на неопределен интеграл от f(x) в точка b и неопределен интеграл от f(x) в точка a.
СУ(Компютърни науки): Едно число I е определен интеграл по Риман от функцията f(x) в интервала [a,b], ако за всяко положително число (епсилон) съществува положително число (делта), зависещо от (епсилон), така че за всяко разбиване (тау) = {xi} на интервала [a,b] : a = x0 < x1 < ... < x(n-1) < xn = b, такова, че за най-голямата дължина (делта-i) на подинтервал [x(i-1), xi], означена с (делта-тау), имаме, че (делта-тау) < (делта), и за всеки набор от точки c = {ci}: i от 1 до n, x(i-1) <= ci <= xi, за функцията (сигма)(тау)(f ; c) = (сума) на [f(ci) . (делта-i)], имаме, че |(сигма)(тау)(f ; c) - I| < (епсилон). От формулата на Нютон-Лайбниц (точка 5 от конспекта, подлежи на доказване) следва, че ако Ф(x) е една примитивна функция на f(x), то I = Ф(b) - Ф(a). Като следствие, ако Ф(x) е неопределен интеграл от f(x), то I = Ф(b) - Ф(a).
Думите в скобите са означения и индекси, които би било трудно да предам иначе.
Enjoy SU : p .
___________________________________
Код: res=$(cat f| tr ' ' '\n' |head -n 2 |tr '\n' ' ')$(cat f |tr ' ' '\n' |head -n -2 |tail -n +3 |tr -d ',.' |sort |uniq |grep -v "^and$" |tr '\n' ' ' |sed 's/ /, /g' |sed 's/, \([A-Za-z]\+\), $/ and \1./')$(cat f| tr ' ' '\n' |tail -n 2 |tr '\n' ' ')
|