В общи линии и аз съм доволен от победителите, с малки изключения. За сметка на това обаче бих казал фрапантни изключения. Ще изразя накратко своето мнение относно победителите:
НАЙ-ДОБЪР ФИЛМ - Спотлайт: По средата съм тук. Нито доволен, нито разочарован. От една страна Големият залог и Мостът на шпионите са далеч по добър избор като говорим за драми по истински случай. Лудия Макс и Завръщането също биха могли да бъдат солидни претенденти в някоя друга вселена, в която качествата на даден филм не се измерват от това дали в реалността се е случило нещо подобно на сюжета му, а просто се даде път на художествената измислица, която все пак ни кара да обичаме толкова много киното. От друга страна пък и не спечелиха откровени смешки като Марсианецът, така че съм ок с този избор. И все пак ми е малко тъжно, че филм на Иняриту не печели втори пореден път в тази категория. Щеше да бъде епично.
АКТЬОР В ГЛАВНА РОЛЯ - Леонардо Дикаприо. По скоро Оскар за цялостно творчество му дадоха на Лео, защото играта му в никакъв случай не бих я нарекъл превъзходна именно в този филм. По добре да беше спечелил за Гетсби(където даже и не го номинираха), пък и във Вълка направи по добра роля. Сегашното му превъплъщение можеше да бъде изиграно от всеки. Истината е, че Еди Редмейн заслужаваше втора поредна година да спечели Оскара в тази категория, но не посмяха да унижат така Леонардо. Все пак втора поредна година да бъде победен(напълно заслужено) от двойно по млад актьор, който тепърва прохожда в Холивуд би било прекалено угнетяващо. Можеше да се случи някое нещастие с Лео, затова съм доволен, че си сбъдна мечтата. А Еди в бъдеще ще спечели поне още един-два Оскара, времето е пред него. Браян Кранстън също беше прецакан, но уви това ще остане в страни, а за огромно съжаление може да няма друг такъв шанс през живота си.
АКТРИСА В ГЛАВНА РОЛЯ - Бри Ларсън. Като цяло играта на повечето актриси в последно време върви от средно ниво надолу. Тази категория е толкова орязана откъм качество и номинации, че положението е плачевно. Мислех си, че това се прави заради Джей Лоу(да няма конкуренция), но за щастие не се оказах прав. Не съм гледал никой от филмите, заради които са номинирани въпросните не дотам известни дами, обаче нямах и фаворитка, заради която да тъжа. Нечовешкото пренебрегване на Рейчъл Уайз(Младост), Емили Блънт(Сикарио), Алисия Викандер(Бог от машината) и Чарлийз Терон(Лудия Макс) ще остане в историята на наградите като поредното черно петно.
АКТЬОР В ПОДДЪРЖАЩА РОЛЯ - Марк Райлънс! Има шибана справедливост на този свят. Най-доброто актьорско изпълнение за изминалата година. Единственият номиниран, зад чиято кандидатура стоях на 100 процента. Ако наистина сглупят да направят римейк на Кръстникът в близко бъдеще, този човек трябва да играе дон Вито. Такова хладнокръвие, спокойствие и сигурност лъхаше от всеки негов жест, движение и дума. Фамозен актьор, който вдигна качеството на продукцията, в която взе участие. Досега не бях гледал много филми с него, но ще наваксам. Малко ми е тъжно за Силвестър Сталоун, може би последния му шанс за Оскар, но просто нямаше никакъв шанс срещу перфектната до най-дребен детайл игра на Марк Райлънс.
АКТРИСА В ПОДДЪРЖАЩА РОЛЯ - Алисия Викандер. По добре да беше спечелила в категория главна роля. Някак си не мога да взема на сериозно роля на съпруга, която изпедерастява съпруга си целенасочено. Да не дава Бог никому такава жена
Сериозно, филмът си е голяма дупка, аз очаквах героя на Редмейн да се прави на курва за да печели средства за семейството си, грабейки пари от дърти печалбари, а то просто жена му го облича като жена. Ебати сценария и истинската история, за която не бих искал да знам, че съществува. По добре Кейт Уинслет да беше спечелила.
АНИМАЦИОНЕН ПЪЛНОМЕТРАЖЕН ФИЛМ - Отвътре навън. Напълно заслужена победа за един новаторски и интересен анимационен филм, внасящ глътка свежест в света на анимациите, който в последните години страдаше от липса на нови идеи. Малко странно ми е защо Овцата Шон присъства тук, вместо Спонджбоб, но хайде - няма чак такъв проблем.
Всички награди за Лудия Макс в техническо отношение бяха на място, но ако Завръщането ги бе взело също нямаше да бъде незаслужено. Защо Бог от машината, нямаше повече номинации в тези категории също ми е чудно.
Браво и за Енио Мориконе, който преди беше спечелил Оскар за цялостен принос, но сегашния би трябвало да е малко по престижен. Все пак легенда като него заслужава да има повече статуетки. Един велик композитор от старата школа. За песен спечели тази на Бонд, макар че имаше няколко по добри като звучене по мое мнение в Дивергентите и Ловецът на вещици. Да, филмите бяха страшни дупки и заслужават златни малинки, но музикалните изпълнения не бяха зле.
За оригинален сценарий можеше да бъде дадена награда за Бог от машината или рапърската драма, нямаше да бъде незаслужено. Голямо удоволствие ми носи факта, че Междузвездни войни и 50 нюанса сиво не взеха нито една награда. Срамът, че такива филми въобще бяха сред номинираните, остава.