Ще споделя впечатленията и това което съм разбрал от филма, надявам се по ненатрапчив начин.
Филма го чаках от доста време, даже прекалено много време, но от това чакане като че ли ми беше дошло наум, че може и да не е добър, но се надявах, че това е мисъл позоваваща се на баснята за лисицата и гроздето.
Чак да нощувам на палатка пред киното, както направиха някои, не ми е хрумвало понеже живея точно до едно кино, и цялата работа щеше да е безсмислена.
Идва ви на умът да се питате дали съм си мислил да щурмувам някое кино, и да го гледам филмът предварително? Чак холивудски начини (сещате се от кой филм е видяно...) не са ми хрумвали, но фактът че не можах да се доредя за една доста изкусителна прожекция още на 27-ми април ме кипна малко.
Да не навлизам в подробности, само ще се самозалъжа с фразата "По-добре късно, отколкото никога.".
Така, до къде бях стигнал?
Ходих няколко часа преди прожекцията да си взема предварително билет с мечтата, че ще има добро място, и то взе че се оказа едно такова свободно.
Вярно прожекцията беше в 00:20 на 8-ми, а не в 00:00 на 7-ми както беше обявено на сайтът на киното, но то и без това щеше да има 15 минути реклами та така или иначе щях да си гледам филмът на датата на премиерата.
* * *
Дойде часът на филма и след въпросните 15 минути реклами започна самото действие.
Пренасяш се в типичен модерен холивудски екшън натъпкан с компютърна графика и ефекти целящи едва ли не разтапянето на 12-годишните зрители.
Корабът на главният злодей се появява от явна времева аномалия и набързо ни праща в царевичака, намачквайки времевата линия без да ни даде никаква идея, че всъщност вече е създал алтернативна такава с действията си, и точно нея разваля...
То нямаше да е интересно ако го бяха споменали, но докато стана ясно вече бях изредил толкова псувни и си бях повторил, че това е типичен "The Beginning" филм. В първия акт на филмът човек се чуди дали е в Стар Трек вселената, или гледа "Бойна Звезда Галактика".
Но все пак стисках зъби и чаках понататъшно развитие.
Тук някакъв дълбок поучителен смисъл, който е типичен за поредицата, не се забелязваше, само прехвърчащи банални "ценности" пробутвани в холивудските филми от известно време насам.
Стигнахме до преходните сцени между двата акта, в които показаха разни типично селски работи от животът на Джим, и не чак толкова типични от този на Спок.
Преживях и това, но набързо ме покосиха с началото на акт две, където Спок си показва нравите и новодобитата арогантност на висшия вулкански съвет, а Джим все още прави номерата си в село Айова.
Тъй като Неро (или Ниро?) беше променил историята убивайки бащата на Джим, младши не беше много запален по флотът и както вече за трети път ще спомена се задълбаваше в правенето на нищо.
При напълно абсурдни за поредицата обстоятелства Джим се сблъска с капитан Пайк, който с буквално две благи думи и малко бира го прикотка да се запише във флота и че за няма и 8 години ще получи свой кораб. Да бе, дааа, тъй става то...
Действието вече се пренася ти години по-късно, където Джим чийтва на тестът "Кобаяши Мару" и претърпява първата и неприятна среща със младият командир Спок. Точно преди Джим да понесе последиците от измамата която прави на изпита, се получава бедствен сигнал от планетата Вулкан, и всички кадети биват мобилизирани.
След като Джим не бива зачислен към нито един звезден кораб поради наказанието си, Доктор МакКой (Боунс, на когото в превод викаха "Кокал".) го качва на совалката водеща до новият Ентърпрайз, който беше построен на земята от оксиженисти, а не от роботи в космическия док, както си му е редът.
Точно тук идва картината на новият земен космически док, където е закачен Ентърпрайз.
Вместо гъба висока 7 километра земният космически док приличаше на жаба сгазена от самосвал "Камаз", но все пак нали е алтернативна вселена, нещо ще да е повлияло в дизайна...
След като останалите кораби от армадата потеглиха бе ред и на Ентърпрайз, но Сулу беше забравил да изключи програмата на ръчната спирачка (ебаси плоския хумор) и му се смяха всички. Аз не.
След като тръгнаха и вече пристигнаха откриха армадата си в насипно състояние, готова директно за Кремиковци.
В същото време Джим ги беше предупредил, че това е засада, и с факти подкрепени от Ухура и потвърдени от Спок, капитан Пайк беше отчасти подготвен, но не чак и за това което се случи. Като че историята с
USS Келвин се повтори, и Неро повика капитана на неговият си кораб.
В това време влезе младият Чехов, който беше чиста гавра с оригинала, създаден от Валтер Кьониг. Чак компютърът не му разпознаваше командите от произношението, което оригиналният не натрапваше...
Та, според него, сондата която Неро беше пуснал към Вулкан ще създаде черна дупка в ядрото на планетата водейки до нейното унищожение. Достойно отмъщение за разрушението на Ромул, което щеше да последва и на планетата Земя. Естествено Спок се впусна в спасителна мисия към родителите си (холивудска продукция, да не забравяме), но не успя да спаси майка си, както и самата планета...
Ентърпрайз успя да се измъкне, но без отвлечения капитан Пайк, който предварително бе назначил Спок за капитан, а Джим за първи офицер (колко удобно). Но на Спок това не му се понрави, и изстреля Джим в спасителна капсула към някаква далечна ледена планета.
Тук се пренасяме в Междузвездни Войни и сцената на въпросната ледена планета където Люк се бори с Йети-то.
След боя, Люк... така де Джим се натъква на Спок от оригиналната времева линия, който е попаднал тук съвсем скоро, а не както Неро дошъл и създал тази алтернативната вселена преди 25 години...
Старият Спок обяснява как седят нещата на Джим, и го завежда до близката база в която намират Скоти и неговият помощник гремлин. Старият Спок заръчва на Джим да не споменава на младия Спок за него и телепортира Джим и Скоти на борда на Ентърпрайз.
Там Джим се позовава на някаква директива от закона, и смъква Спок от командването на кораба, заемайки управлението той самият.
Тук завръзката се претупва здраво, но главната идея е вече ясна.
Корабът се впуска по следите на Неровския "Бодил" (така нарекохме кораба заради претруфения му остър дизайн...) и успешно саботира сондата насочила се към ядрото на земята, с цел да повтори съдбата на Вулкан. Ай сиктир и сценаристите ви тъпи...
След спасяването на родната си планета Джим праща Спок от тази вселена в битка с Неро, където се сещате Неро бива унищожен с помощта на Ентърпрайз командван от Джим.
В типичния холивудски завършек на този филм, отварящ една нова вселена готова за експлоатиране и поне десетина нови филми, видяхме точно това което очаквахме - сеир.
След изглеждането на филма, в мен се премятаха множество чувства, успокоявани от мисълта, че това всичкото се случваше в паралелна вселена и по този начин няма нанесени щети на оригиналната времева линия. И все пак...
Актьорите са потресаващо некадърни. Този, който играе Спок се справя прилично, но Кърк е направо пародия на образа, създаден от Уилям Шатнър. Другите бяха толкова незабележими, че дори не си спомням какво играха.
Естествено, тъй като филмът е високобюджетен, трябват и спонсори. А какъв по-добър нчаин за изкарване на средства от рекламата? По тази причина, Кърк караше Кадилак, носеше часовник "Ролекс", пиеше Кока-Кола и се свързваше с баща си посредством NOKIA.COM. Имаше и солидна доза реклама на "Бъдвайзер" и "Джак Даниелс". Не знам да се смея ли или да рева...
(Докато сме на тази линия, трябва да споменем, че в колата Кърк слушаше Beastie Boys. Диско от '80-те в 23-и век - ихууу!)
Като човек, който е изгледал почти всичко свързано със Стар Трек открих редица странности и несъотвествия, особено свързани с технологиите. Режисьорът откровено си признава, че не е гледал сериалите или пълнометражните продукции преди да режисира филма. Лошото е, че му личи. Да накараш някой като Ейбрамс да направи Стар Трек е като да накараш Уве Бол да направи Космическата Одисея...
Първо - как по времето на "Адмирал Арчър" има толкова модерни кораби и космически станции, каквито се срещат в по-късните сезони?
Второ - бая малки трикордери и комуникатори имаше.
Трето (тук може аз да пропускам нещо) - във всички други филми телепортирането става за секунди докато тук отнема сума ти време докато те засече, да не говорим за прихващане на движеща се мишена (за справка - в немалко филми от сериала "Ентърпрайз" че и от по-късните, от телепортиращия отсек "захващат" тичащи, падащи, а в един случай - хора "плуващи" в открит вакуум).
Четвърто - говорещите компютри, които според каноничната книга
The Rift ("Проход между световете") са създадени от Д-р Ричард Дейстрьом по времето когато Кърк е капитан, докато тук са налице още преди последния да се е родил...
Пето - Вулкан ми изглеждаше доста "запустяла" планета, докато уж се предполага да има градове, техника, хора...
Шесто (отново може да бъркам) - д-р Ленърд Маккой (Боунс) се ужасява не толкова от летене, колкото от телепортация (обект на немалко бъзици)...
Направил съм си списък до 12-та причина, но ще ви го спестя.
Самият Уилям Шатнър се хвана за главата, когато видя това противоречие (и филма въобще). Сега управителите на Стар Трек се чудят как да направят retcon на събитията и да съгласуват две противоречащи си (но еднакво канонични) събития. Успех...
Като холивудски екшън, филмът е добър. Като Стар Трек филм обаче издиша отвсякъде. Казвам това, защото отношението ви към филма ще се определи най-вече от очакванията, които таите към него. Ако тръгнете с надеждата да гледате най-прекрасния филм в живота си, най-вероятно ще останете здраво разочаровани. Сюжетът е линеен, клиширан и изсмукан от пръстите (за рекламите да не говорим). Ако обаче го гледате за да убиете час и половина в приятна атмосфера, най-вероятно ще си тръгнете доволен. Най-вече затова филмът е харесван от редовите зрители и оплюван от СТ-феновете.
Баси сеира. Отивам да гледам
Оригиналния сериал и
Следващото поколение.