Иди на:  
търсене   регистрация   чат   помощ   правила   влизане в сайта
Автор Съобщение

Аватар
Регистриран на:
11 Юни 2004 19:51
Мнения: 130
Местоположение: Където дебне сянката.
Заглавие: (съчинение-разсъждение)
Публикувано на: 16 Яну 2005 15:39


Тази тема ще е, общо взето, изцяло върху тези редове. Тук може бъдещите кандидат-гимназисти (като мен :) ) да задават всякакви въпроси относно съчинението-разсъждение, надявам се и да получават що-годе свестни отговори от бившите такива. :) Абе тази тема ще е като цяло за съчинението-разсъждение.

Като начало искам да попитам за цитирането... Как точно се цитира, конкретни случаи, цитат от лирически текст, от епически и всички особености на цитата. Ако може да получа възможно най-пълен отговор и надявам се това ще е полезно не само за мен, а и за другите като мене. :P

...

Сега другият ми въпрос. Значи, ако може някой, който има повечко време за губене, да се хване и да оцени едно мое съчинение-разсъждение... Горе-долу за каква оценка ще мине на изпита това съчинение, къде са ми грешките и т.н. Но ако ше драсне поста си само да каже "тфа е на 6 пич", по-добре въобще да не се захваща.. Та ето го...


Плодовете на вредната педагогика, според повестта
"Маминото детенце" от Любен Каравелов
(съчинение-разсъждение)



Плодовете на неправилното възпитание могат да бъдат пагубни не само за една личност, а за цял народ. Каравелов засяга този, актуален и до днес, проблем в своята повест "Маминото детенце". В творбата си той показва какво може да стане, ако неправилното възпитание посее плодовете си и как то може да повлиае фатално на не един човешки живот.
Този въпрос за неправилното възпитание е изключително важен през Възраждането, когато българската нация на практика се формира наново, тепърва изгражда своите етически и нравствени ценности. А младото поколение играе важна роля за запазването и утвърждението им през Възраждането.
Самочувствието, възпитанието и въобще целият живот на всеки българин през Възраждането се крепяли и изграждали на основата на три, важни за всеки човек опори - семейството, училището и църквата. В повестта "Маминото детенце" те, както е цялата реалност, са представени чрез ирония, за да се добие ясна представа за идеята на повествователя какво би станало, ако възпитанието е изграждано на такива, отрицателни опори и как тази неправилна педагогика би съсипала и разбила и провалила толкова човешки животи.
Любен Каравелов започва повестта с едно странно и, на пръв поглед, казано на шега обръщение към ракията:
"... и който не е пил казанлъшка гюлова ракия - той нищо не знае, той нищо не разбира."
Така според автора пиенето на точно тази гюлова ракия стои редом до нещата, които осмислят и правят значим един човешки живот. Във възхвалата, която следва, казанлъшката ракия е подбрала най-славните томове от българската история, които пък са пълни с демостеновски красноречия, с атиловски походи, ватерловски сражения и пр., и пр. Така ракията не е само нещо от бита, не е нещо което се пие просто така, за наслада. Тя стои в самото начало, в смисъла на самия живот - не само на отделен човек, а и на цял един народ.
От тази иронична, невъзможна представа за ракията тръгва всичко. Тя стои "в самото начало" и на възпитанието на Николчо. Още от най-ранна възраст той се научава да пие, като виновни за това са неговите родители - Нено и Неновица, които сами му я наливат в чаша, за да царува спокойствието и тишината в тяхната къща, за да не крещи малкият Николчо и да няма каквито и да било спорове.
"- Пийни си, сине, пини си, мами!... Ако ти тегли сърцето, то си попийвай по малко. Нашата ракия не е като другите. И цариците могат да я пият."
Родителите на Николчо го научават и на друго. Те не уважат, презират работата "с кървав пот и с мотика в ръка", защото никога не са били учени да работят, нито са учени колко трудно е това. Нено и Неновица не се трудят по какъвто и да било начин за парите си, те "ги добиват събрани" и на това учат Николчо, като не съзнават, че това го учи да лентяйства и да не може да се реализира. Родителите му го учат да харчи, но не му казват как да печели и това го прави "Маминото детенце", което съсипва живота си, и този на близките му.
"- Щото се печели лесно, то се и харчи лесно - отговорил Николчо. "
След като Николчовите родители дали на своя син "гюловицата", той не закъснял да си намери другари, които като него си попийвали. С неговите "приятели-чапкъни" той започнал да се напива по кръчмите, докато се стигнало до един момент, в който не му стигнали парите. Тогава той се научил да краде, и то от собственните си родители. Откраднал скришно заделяните от Неновица спестявания, но като следствие от това се наложило да лъже баща си, за да се отърве безнаказано. Нещо повече - Неновица го подкрепила, като преписала вината на случите им, с което затвърдила представата у Николчо, че лъжата не е лошо нещо.
" - А кой ти е давал да харчиш из града и по зефетите? - попитал бащата.
- Аз му давах - отговорила майката. "
От всичко това следва, че за неправилното възпитание на Николчо е особено виновно семейство му и техните най-висши ценности - тишината и спокойствието.
Освен у дома, при семейството, децата прекарват голяма част от времето си в училище, където биват възпитавани и учени. Но при една преобърната действителност, където в училището има разделение на богати и бедни, и то не от кой да е, ами от човекът, който е отговорен да се подготвят и учат правилно децата - учителят, това няма да тече по познатият ни начин. Учителят на Николчо, даскал Славе, "казанлъшки педагог", който същевременно пее и в църква, угодничи на богаташките синове единствено заради парите на родителите им, а бие бедните "цървуланковци".
" - Ако за едно дете е нужна тояга, то за друго стигат и няколко думи."
Това разбиране се набива в главата на Николчо и то е още една причина да не зачита и да гледа отвисоко на тези, които стоят под него по отношение на богатство и да се държи надменно с тях. Освен, че не учи децата на морални ценности, даскал Славе не ги учи на нищо в този "разсадник на образованието". Учителят не си дава труда да ги учи дори на най-елементарните знания, които трябва да се знаят в училище.
По време на Възраждането църквата била една много важна опора, у която всички хора търсели помощ, тя ги свързвала с бог и им помагала да превъзмогнат проблемите си, учела ги на смирение и на любов към ближния. В Каравеловата повест служителите на църквата, поповете, ходят вмирисани на ракия, а пък монахините и калугерките водят разбулен и непочтен живот на територията на божия храм. Другарите на Николчо, попските синове, са описани като "дяволски унуки" и го подкрепят във всяко неправилно дело, което той поеме, те се държат низко и угоднически, което вдъхва фалшива увереност у Николчо.
Единствен, Али ага се осмелява да каже истината на Нено в очите, единствен този, познат ни като отрицателен образ от българския фолклор, като лошия поробител, не започва да му угодничи, а се държи най-правилно от всички тези български образи, които не смеят да кажат нещо, което може да ядоса Нено, той разкрива пред Нено христианските и нравствени добродетели, заради което е поставен на различно място от обичайния образ на османеца.
Цялата тази преобърната реалност води неминуемо до фаталното, неправилно възпитание на Николчо, което, от своя страна, бива пагубно за него, както и за близките му.
" Поп Кън разказва, че той е отишел във Влашко и че се заселил в Гюрево, дето го храни една циганка, която пере хорските ризи и която продава по улиците варен кукуруз. "
Това може да се случи, ако само едно българско дете бива възпитавано неправилно, но опасенията на Каравелов са какво може да се случи ако всички започнем да бъдем немарливи и нехайни относно децата, относно младото поколение на България.
В повестта "Маминото детенце" Любен Каравелов се проявява като моралист и просвещенец, защото той поставя въпроса за правилното възпитание през Възраждането в далечен план и внушава на читателя какво може да стане, ако в България израсне и бъде отгледано цяло поколение от Николчовци, колко катастрофално ще бъде това за нашата родина.

p.s. Значи да уточня - това съм го писал без помощни материали ( :) ), без да го поправям, абе като на изпита, тъй да се каже..

p.s.2 Ако може също така някой да предостави сайт с полезна информация за съчиненията-разсъждения, като цяло..

p.s.3 Последно - ако може някой, който е бил вече на изпита да ме запознае с процедурата, като цяло... :P Колко време е, какво се допуска да носиш на изпита, дават ли ти да излизаш и подобни неща..


Профил

Заглавие: Re: (съчинение-разсъждение)
Публикувано на: 16 Яну 2005 16:44


Аз написа:
p.s.3 Последно - ако може някой, който е бил вече на изпита да ме запознае с процедурата, като цяло... :P Колко време е, какво се допуска да носиш на изпита, дават ли ти да излизаш и подобни неща..
Това беше преди две години, да видим какво си спомням...

Мисля, че през първите 2 часа не даваха никой да излиза. Изпита е три часа, трябва да си носиш химикалка и лична карта май. :? Не съм сигурен какво друго беше - само листове не ти трябват, те ще ти дадат. Спомням си, че нещо бях объркал точно къде да пиша и стана мазало. :oops: :oops: :oops: Ама пак изкарах 5.50.


Профил

Аватар
Регистриран на:
31 Юли 2002 18:32
Мнения: 334
Заглавие:
Публикувано на: 16 Яну 2005 18:59


Рушвета си го даваш лично на директора в деня преди изпита.

___________________________________
Rockstar Gangster


Профил

Аватар
Регистриран на:
16 Мар 2003 19:50
Мнения: 349
Заглавие:
Публикувано на: 16 Яну 2005 19:23


Изпита е 3-часа.Трябва да си носиш докомент за самоличност(лична карта) ,химикал и чертожни инструменти(по мат.) ,може да си вземеш христоматия(по лит.) те ти дават всичко останали.

___________________________________
Violence is the last refuge of the incompetent.


Профил
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  

Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
 
Иди на:  
cron
© 2009 PC Mania | Реклама | Контакти web by: ilyan.com