Хмм...Може би проявявам слабост но не мога да не се въздържа да изкажа мнението си в тази тема ,тъй като в нейните рамки вече се назоваха 2 заглавия, лично интересуващи ме и притежаващи качества заслужаващи обсъждане и поглед от една различна от "Омг Хидео Коджима е Бог и искам дете от него" позиция.
Тъй като темата е основно посветена на последната част излязла част от поредицата на многоуважаемия "маестро" Коджима , ще си позволя да започна изказвайки личните си мнения и впечатления именно за нея и ще се радвам ако някой по-отявлен неин почитател съумее да опроворгае критиките ми и отговори на възникналите у мен въпроси при контакта с предишните 3 части.
Първо нека заявя че казаното по-долу е изцяло лично мнение базиращо се на субективна, по-скоро обвързана със западната култура преценка, може би неспособна да оцени специфичните и базиращи се на източната традиция елементи включени в поредицата и вероятно придаващи последните щрихи от окончателния ансамбъл на нейната "култовост".
Макар и несъмнено да намирам MGS за изумително качествена поредица от заглавия, несъмнено обогатила с множество иновации разбирането за съвременния гейминг и това какво трябва да представлява той, не смятам че съществува заглавие от поредицата заслужаващо и оправдаващо своя статут на "неуспорима десятка по default".
Основанията ми за това се базират на няколко фактора, като най-базовия такъв ще положа на една изначална презумция с която предполагам всички тук ще бъдат съгласни:
Най-важното и ключово за една игра качество несъмнено е неговия gameplay -начинът по който се играе дадено заглавие - онова което се играе.Точно това е и основен проблем във всяка рецензия касаеща Metal Gear Solid - историята на заглавието и действието в него са обвързани толкова брилянтно с gameplay решенията (дори и вече споменатата интерактивна камера по време на кътсцените или пък удивителните решения за финалните "фази" в Metal Gear Solid 3).
В същото време ако с огромни усилия успеем да ги разграничим ,поне в контекста на моите представи поредицата не е претърпяла значителна промяна от своята първа част - Metal Gear 1 , появила се още под двуизмерен формат за SNES и дефакто просто пренесена в трето измерение.(За онези готови с вик да посочат "CQC системата или решенията за камуфлажи в 3тата част ще отговоря само "козметични екстри" , нямащи нищо общо с реална еволюция).
За да получи едно заглавие оценка "перфектно" това означава постигане на абсолютно съвършенство по отношение именно на gameplay решенията си.А в това отношение MGS е заглавие, макар и уникално на места по-скоро съчетаващо комнбинация от полу успешни решения.За начало макар и за времето си неговата stealth система да е била изключително напредничава, на фона на съвременните стандарти(наложе ни още от Thief и в последствие препотвърдени от Hitman, достигайки своя "еволюционен праг" в първите три части на Splinter Cell) тя(дори и в 3тата част) е по-скоро наивна и такива фактори като "звук и видимост" имат макар и добре замаскирано символично участие.
Всичко бива базирано на скриптове, от своя страна изпозващи два архитипа с известен брой(но отново силно ограничени) вариации - Infiltration Mode и Alarm mode ,при единственото което се променя е маршрута и издирваните "белези" по които се ориентира AI, без никакво съображение с реалната ситуация и поведение на играча.
Белезите в околната среда, промените в нея , източниците на звук -всичко това е без значение за опонентите пред които се изправя Solid Snake или респективно Big Boss и Raiden.
С промъкването до тук - втория съществен недостатък в игрово отношение е монотонноста, разрушавана единствено и само по време на битки с босове или вече споменатите финални стадии на заглавието(обикновенно представящи сражения издигащи думата "епичност" на качествено ново ниво).Цялостния цикъл от действия обикновенно касае - промъкни се, сложи кашон, махни кашон, промъкни се до врата -влез във врата - повтори.След време се появява момента - повтори в условия на засилено присъствие на противници.
Това именно и изчерпва наличието на превърналия се в титуловка на поредицата "tactical" елемент("espionage" не присъства никъде освен в рамките на историята , а за "action" -след кратка пауза за flame по отношение на монотонноста).
В условия на съчетаване с меко казано разчупени и интензивни междинни анимации и cut-сцени внезапния контраст и завръщане към реалността на криенето и бягството из на места идентични и преповтарящи се лабиринти от коридори или за разнообразие висящи мостове(MGS 2) и джунгли(MGS 3) с кашон на гърба пред 2/3 от времето изглежда меко казано нелеп и демотивиращ.
( До достигане на критичната " Какво ще стане по нататък!" точка на любопитство караща те да преглътнеш дори някои откровенни безумия.)
Що се касае до "action" eлемента ще си позволя да бъда лаконичен и във все още скромния си (но несъмнено присъстващ вече) конзолен опит да заявя - Не съществува конзолно заглавие във която управлението и стрелбата от първо лице да е нещо различно от "трагична" , освен ако във нея не фигурира вълшебната думичка auto aim( и не Halo не е ултимативния FPS - просто конзолата се прицелва вместо теб) - за съжаление това важи с пълна сила за Metal Gear Solid - съответната от трето лице е невъзможна, а от първо болезнено неусвоима и неинтуитивна.Може би дългите ми години опит с мишка влият на преценката ми ,но за да претендира едно заглавие за "съвършенство" е желателно подбни проблеми да са намерили своето решение( такъв е случаят със GTA 4, където auto-аim системата е съчетана с контрол от страна на играча).
Вероятно за пишещите в тази тема почитатели на поредицата гореизписаните осбнования са лесно пренебрежими на фона на историята и нейните достойнства.Не отричам нито едно от съответните. Историята на вселената създадна от Коджима е меко казано внушителна като детаил и смислена като внушение с своята про-пацифистка позиция и разсъждения относно екзистенциалната същност на човечеството и тази зад индивидуалните мотиви и действия, комбинирани с много класически философски въпроси като виждания за свободна воля, истина и реалност (най-силно засегнати като проблеми в Metal Gear Solid 2 ,поради която и съответната част е и мой личен фаворит).За съжаление поради споменатите ми вече предразсъдаци не съм способен да си обясня и оправдая поставянето на 10 от 10 като оценка дори и на базата на този параграф поради някои прости именно касаещи историята елементи които ще изброя едни по един и които именно желая да ми бъде обяснено как точно се вписват в претенцията за продукт със стойност и смисъл различаващи се от тези на американски bi-екшън от 80те( извинението пародия не е подходящо тъй като останалите елементи са поднесени с изумителна сериозност(за протокола разговора между Snake и Raiden за същноста на човека в края на MGS 2 или ВСИЧКИ диалози между Snake и The Boss)- за протокола реакцията ми при появата на всеки един от тях най-изчистено би била уписуема като WTF!:
-Персонажа на Отакон и историята за неговите сексуални взаимоотношения с доведената му майка, убииството на баща му от страна на съответната и тайните чувства които доведената му сестра изпитва в същото време
-80+ годишен снайперист в инвалидна количка и неговия говорещ папагал
-"Taйното ръкостискане" между Otakon и Snake минути след като сестрата на първия е починала от прободна рана .нанесена й от би-сексуален румънски вампир танцуващ фламентко.Това упорито успорва първото място със:
-Хомосексуален генерал от КГБ притежаващ контрол над електричество "яздещ" танк и неговия приличащ на Raiden леитенант-любовник
-Хомосексуален американски генерал ръководител на тайно бюро към армията с любовник гореспоменатия вампир явяващ се баща на чернокожа блондинка , отклоняваща куршуми , със и без помоща на наномашини.(Междувпрочим съответната се явява единствената изключая Snake и Raiden притежаваща каквато и да е разумна "дълбочина" в образа си и неговата символика)
-Огромен дебелак специалист по експлозиви...на ролкови кънки...с узи е ведната ръка..и чаша в другата....
-Чернокож шаман и вуду жрец използващ огромна картечница за оръжие...
-Покрит с печли командос участник във ВСВ.
Извинявам се но единствената уместна реакция при появата и разкриването на съответните персонажи и фрагменти от историята на фона на борба за унищожаване на нео-тоталитаристки световен ред базиращ се на микро технологии и изкуствен интелект управляващ в тайна човечеството по образеца на вече несъществуваща секретна организация е: ЛЬОЛ.(Собственост на многоуважаемия Omega-x)
При това дори няма да изброявам множеството неуместни в очите ми прояви на хумор при разговорите чрез радио връзка, макар и да не мога да не спомена разсъжденията на Solid Snake относно метафизичната същност и тълкувание на образа на картонен кашон и акта на криене в него, както и чуваното и повтаряно вече до ниво на комичност: "Snake?!Snaaaaaakeee!"(Просто защото съответните вметки са чисто хумористични и не претендират за връзка с историята за разлика от гореизброените)
Единствения елемент без съмнение заслужаващ само и единствено адмирации в поредицата несъмнено е музиката.С изключение на вокалния кретенизъм "Snake Eater" всичко е реализрано по начин напълно оправдаващ титлата "маестро" неофициално връчена на Коджима от повечето медии.А самата песен "Snake Eater" има проблеми не толкова с цялостното си звучене колкото с помпозноста си съчетана с абсурдноста на своя текст от който ще цитирам само фрагмента "Some day you would walk in the rain - Some day you would dine on a treefrog" , макар и описващи реалността на Naked Snake и преживяванията му в джунглата, като цяло неуместни в своята...дори не знам как точно да я дефинирам...може би "прозаичност"...Но дори и това не би могло да развали цялостните ми впечатления поради факта че единствения англоезичен текст притежаващ автор японец и комбинация от съзвучие, смисъл и мелодичност е този на музиката към Silent Hill 2,3 и 4 на неописуемо талантливия Akira Yamaoka изпълнен от Elizabeth McGlynn( което също е отважност тъй като повечето опити на японски изпълнители да реализират вокално текстове на англииски завършват с провал поради неспособноста им да произнасят "л"( с дребни изключения))...
И нека в края отново отбележа че Metal Gear Solid поредицата несъмнено е един важен елемент от формирането на съвременния облик на развлекателния софтуеър и превръщането му в нещо повече от индустрия, явявайки се едно от първите заглавия разглеждащо виртуалното като среда в която с похвати подбни на киното да се изказват идеи , творчески позиции и като цяло да бъде накаран играча да се замисли.Въпреки всичко обаче не съм склонен да категоризирам като заслужаваща 10/10 или претенциозното 11/10 игра, чието основно качество се явяват култови кътсцени , тъй като това автоматично го превръща не в „съвършенната игра” , а по скоро в „един много добър филм”.(Няма да занимавам тук присъстващите с тезата си как всичко тръгва от кривото разбиране което Хидео Коджима притежава за термина „американски 80тарски екшън”.)
И така....До тук.А сега по отношение на GTA IV, за която желая да кажа само едно единствено нещо:
Няма друга игра до сега в която руската мафия да е озвучавана от руски актьори, украинската от украински такива, сърбите от истински сърби , а играча има възможноста да направя drive-by в компанията на напушен ямаец на фона на руски рап описващ жестокоста и трагизма на емиграндската съдба.При това и без да упоменавам меко казано внушителния на фона на предишните заглавия сюжет и цялостното убииствено атмосферично богатство.
Също така желая и да уточня че всякакви опити за сравнение на успеха и качествата на MGS IV с тези на GTA IV(или извършваното в други форуми сравнение между поредиците MGS, Thief ,Splinter Cell и Hitman) най-малкото неуместно на базата на отсъствието на каквито и да е общи качества отвъд това че и двете притежават многомилионен бюджет и се явят шедьоври на геиминг индустрията, но на подбен фон би звучало уместно и изказване от типа “Omg Star Wars totally pwnd The Pianist!”.
За почитателите на MGS ,нямащи възможноста да закупят струваща 700 лева конзола заради едно единствено заглавие, по скоро попадащо в категорията Blu Ray филм:
http://www.youtube.com/watch?v=SkNo_mgQLsYhttp://www.youtube.com/watch?v=yDNqjC-yb6Ihttp://www.youtube.com/watch?v=5K905C7yGoEhttp://www.youtube.com/watch?v=5rL1epQt-Tkhttp://www.youtube.com/watch?v=F-CkrFHrYd8http://www.youtube.com/watch?v=S3iL6W24xwchttp://www.youtube.com/watch?v=5bl83QVfjW0http://www.youtube.com/watch?v=2ReeUbF4EzsПълният разделен в 8 части 56 минутен апогей на последните фрагменти от пъзела наречен Metal Gear Solid.- директен rip на поместените на бонус диска към заглавието фаилове.