Четири часа писах и сега никак не ми се пише още, дори и на компютър
И прощавайте, но попринцип ми трябват няколко редакции на първоначално нахвърляните ми изречения, за да се оформи сериозен текст, което не ми се прави.
Бъфи е сериал, който на пръв поглед изглежда като power rangers за тийнове и едва ли е и с много по-голям бюджет. Много хора в нашата родина, благодарение и на малоумният дублаж, с който е излъчван, веднага го заклеймят като 'детски', 'най-тъпия', без да му дадат шанс. А той го заслужава.
Трагично изглеждащият външен вид на вампирите пародира образът на вампирите изграден от множество филми (вероятни и комикси) като страшните чудовища с много гума и грим по лицето. А първият показан вампирски 'шеф' в сериала (за жалост не откривам снимки), който трябва да бъде най-страшен е най-смешно изглеждащият и дори леко фъфлящ. Важните за сериала герои-вампири (Ейнджъл, Спайк), които не са част от 'страшните чудовища' са представени съвсем нормално (през повечето време). Но 'страшните чудовища', битките, магиите са само бутафорната част от сериала.
В началото сериалът е от типа "monster of the week" (с леко развитие на основната сюжетна линия). Нашите герои се борят срещу различни врагове, без връзка по между си във всеки епизод. В Бъфи чудовищата са алегория на реални теми и проблеми от живота, най-често свързани с живота на тийнейджърите. Доказателство за майсторството, с което се засягат и развиват темите са стотиците статии, есета, прочие и десетките книги, които разглеждат сериала от различни перспективи (психология, философия, теология).
Нито един друг сериал не е толкова известен сред академичните среди, както Buffy The vampire slayer. Т. нар. Buffy studies се изучават във връзка със следните дисциплини:
anthropology, chronology, ecology, existentialism, film studies, history, homosexuality, linguistics, musicology, narratology, nomenclature, philosophy, psychology, religion, sociology,
theology, women's studies, gender studies.
В този сайт може да намерите доста есета върху сериала (писани от университетски преподаватели)
http://slayageonline.com/Дават няколко примера за мързеливите:
Scott McLaren (York University),
The Evolution of Joss Whedon’s Vampire Mythology and the Ontology of the SoulZoë-Jane Playdon (University of London),
“The Outsiders' Society”: Religious Imagery in Buffy the Vampire Slayer Martin Buinicki and Anthony Enns (University of Iowa),
Buffy the Vampire Disciplinarian: Institutional Excess, Spiritual Technologies, and the New Economy of Power Rob Breton and Lindsey McMaster (University of British Columbia),
Dissing the Age of Moo: Initiatives, Alternatives, and Rationality in Buffy the Vampire SlayerЕто ви и Уики статията за Buffy Studies
http://en.wikipedia.org/wiki/Buffy_studies Да се върнем и към другите достойнства на сериала. Развитието на персонажите, взаимоотношенията по между им и диалозите. Всички герои в края на сериала са далеч от това, което са при първоначалната им поява. Ставаме свидетели как всеки един тях се променя, в следствие на претърпяното през годините. Един 16-годишен страхливец, идиотът, служещ единствено за смях накрая се превръща в истински мъж, че и един от най-мъдрите герои. Не мога да опиша страхотната работа на сценаристите по отношение на тези неща, трябва да се види.
Сериалът притежава и един интересен свят с немалка и разнообразна митология.