какво
по
дяволите
току-що я завърших, играейки бавно и обикаляйки навсякъде и съм без думи
по-тъпа игра с ПО-ПЛОСЪК КРАЙ не бях играл никога
приемам за своя отговорност да едитна този пост по-късно и да обясня защо тази игра е 6/10 at best, за да предпазя жертвите на хайпа от това недоклатено лайно
Edit:
Така, след 16 и половина часа на Medium Difficulty, обикаляйки навсякъде и събрани 90% collectibles мога да кажа следното (съдържа спойлери):
Неща, които ми харесаха: Системата за сейване. На практика на всеки няколко минути, което е умно предвид контролите, които са в следващта графа. Графиката (и CGI филмчетата). Доста добре, не само като за конзола. Ако има нещо, в което тази игра е по-добра от почти всичко, което съм виждал, това е осветлението, когато има мека светлина. Ако се удари скрийншот, все едно е едитнат с Фотошоп, просто 0 забележки. Вътрешността на помещенията никак не страда от липса на детайли. Но заради нея имаме поредния случай на "хубава графика - посредствена игра". Ето защо:
Неща, които не ми харесаха: Контролите при стрелба. Омг, отначало докъм средата нещата са ок, но когато имаш free aim, а лошковците тичат към теб и се клатят, докато го правят, става досадно. Когато са 2 или повече, ти къса нервите. Псувни. Нещата са зле направени и при престрелките с повече хора (играх я 1/2 стелт, 1/2 стрелба) - играх я с макс sensitivity на джойстика и тъкмо излизам от прикритие да се прицеля (а гадовете мърдат по-бързо, отколкото аз мога да преместя мерника, затова шуутъри на конзола за свинщина) за няма и секунда и БАМ ме уцелват и Джол пада назад. Една досадна секунда изправяне и пак. Добре бе, мама му стара, в такива моменти една точка да бяха дали в центъра на екрана, защо причиняват такива мазохистични неща на играча? Това не създава предизвикателство, а чиста досада и още псувни. Ако искат добра система за прицелване, защо не ползват тази от Resistance Retribution (цъкаш прицелване и се появява този правоъгълник и в него са ти таргетите - хем е фрийейм, хем лееека помощ да не трябва да местиш от единия край на екрана до другия... Ето примера:
)
Геймплеят. Алеле. Трагедия. Играта е цикъл от малко обикаляне (и може би срещане на герои) - вълна от хора за избиване/заобикаляне - вълна от зомбита (или инфектирани, w/e) за избиване/заобикаляне и отначало. Това е. Имаше едно място, в което ловуваш с Ели. УАУ. Нереалното разнообразие, разбираш ли. Протече ЦЕЛИ 5 минути. Просто след първите 2 часа знаех какво ме следва, знаейки този модел. Предсказуемост на макс. Immersion-a бива чупен немалко - например аз и Ели сме клекнали и в една закусвалня избивам хора, но тъй като умението да ги чувам (R2 е чуване, а не виждане през стени, както много влюбения в играта г-н Цеков е казал, и е логично, че по чуването на звуците си представя какво минава - т.е. очертанията, а като спрат да се движат хората, му се "губят". Ясно ми е аз или споменатия автор е играл по-задълбочено.) не стига до безкрай, мислех, че има още и изведнъж бам! Ели става и се разхожда някаква смела. Чакай бе, хлапе, как разбра, че сме ги избили?!?!? Или пък абсурди от типа 3 изстрела с помпа в главата (лошкото се олюлява т.е. е получил dmg), но чак на третия умира. Are you fucking kidding me? Друг очевидно не особено овладян момент е изграждането на атмосферата - инфектираните са навсякъде, но нямам такова чувство, те са винаги пред мен в нивото. Пример: в един момент сте в едни небостъргач и той се е разцепил и можете да видите долните етажи. Погледнах - там нямаше заразени. САМО на моето ниво имаше. Как пък и нито веднъж, когато минах покрай някоя затворена къща, не чух от там зомби - просто да ме стресне или да ми покаже, че опасността е навсякъде и да създаде напрежение (то не може да излезе, но аз не го знам - и трябва да се оглеждам - ето сладката тръпка, която липсва на играта) - логично е някой ухапан да се е прибрал, мислейки в паниката си, че може да оцелее си е заковал всички врати и прозорци, а после се е превърнал в зомби. Ето това щеше да е дълбок момент, който да ми даде да си мисля за света, докато се разхождам из него. Вместо това лошковците са винаги пред теб.
Или може би най-ужасното нещо - почти всеки враг носи оръжие, ако го убиеш тихо, почти никога не дават патрони. Това е държане за ръка и изкуствено нагласяване на нивото на трудност, а не survival game. Следващият път като ще смесват пост-апокалиптичност, стелт и стрелба, дано да погледнат Fallout 3/ NV.
Спътницата. Ели е израснала в този неприветлив свят - ок. Обаче да ми дадеш момиче, което изглежда на 12, държи се като на 16, а е на 14 и псува като селска пача е меко казано лош вкус. Щях да разбера да говори така към края - преживяха какво ли не - разбираемо просто да й е дотегнало, но още от началото да е такава досада - айде не. Джол е ок, малко си мрънка под носа понякога, ма нейсе.
Музиката. Каква музика?!??! Във филмчетата надали ще чуете музиката, защото героите си говорят през това време, на всеки час ще чуете 1-2 минути някаква едвам мъждукаща мелодийка и това е. ТОВА Е! Музика почти отсъства, което е недопустимо. Невероятен фейл в това отношение.
Също и "великата" история - какви са тия plot holes, дето само аз ги виждам? В един момент Ели забягва, Джол я намира с брат си и й се накарва какво прави, че не му е дъщеря, много едно такова студено, 10 минути по-късно стигат до дестинацията си и изведнъж той иска да я придружи - КАКВО? ЗАЩО? Кога си промени мнението? Да бяха дали само един-единствен кадър, в който Джол се заглежда и присвива очи, по някакъв начин да бяха показали, че размишлява (явно над отношенията си с нея), но не, той просто решава, че сега го кефи. След като й се навика. Евала сценарий. Друг пример - както Yahtzee (ZeroPunctuation) каза, играта е Fuck You Got Mine - Ели почти накрая вика "Това не трябва да е било напразно" на въпроса на Джол да се върнат, накрая тя е под упойка, Джол решава за нея, ами ако тя не е искала? Може би тя е искала да се жертва въпреки това, може би не. Няма да разберем, защото бива излъгана от него, че са спрели да търсят лекарство. W.T.F.
А краят - просто много лош завършек. По време на цялата игра избиваш десетки зомбита и хора, накря двамата припкат щастливи, което е нелогично и невръзващо се с бруталния свят, който играта изгражда, където смъртта е на всяка крачка. До последно мислех, че накрая ще има голяма саможертва, която показва трагедията на такъв свят, за да изкупи вината, че Ели не бива подложена на операцията, но не. The happiest ending EVER.
Нека сравня играта с конкурента си за GOTY 2013 - GTA V, тъй като и двете ги играх знаейки за тях само от трейлъри и метаскоровете им. Не бях чел/гледал ревюта, не бях чел критики и похвали, нито спойлърски коментари преди да ги изиграя и сам да си формирам мнение. Лип синка в GTA V когато е в реално време е по-добър - в ТЛОУ едвам си отварят устите. ТЛОУ може да има CGI, но за сметка на това има около секунда чисто черен екран, преди да се пусне, което малко разбива идеята за цялост. Затова пък GTA V прави сцените в реално време, чудесен лип синк и анимации докато се случват и излизането от тях често е просто извъртане на камерата зад героя - прекрасно плавно преливане от кътсцена в ръцете на играча. Също така след като човек е видял реалистичното замахване с юмрук в GTA V, ударите на Джол са като от игра от 2005-а. Същото и за скоковете от високо. GTA V -вече към средата на играта имах известни симпатии към героите, а към края при една сцена, когато Майкъл и Тревор бяха насочили оръжия един към друг, за миг помислих, че единия ще си отиде (заради музиката - да, там, където ТЛОУ маха музика, GTA V добавя и става страхотно за гледане, пък и затова не чета спойлери преди да изиграя игра) и бях на ръба на стола от напрежение, в ТЛОУ моменти като този бяха 0. НУЛА. ТЛОУ има смисъл да се мине пак, за да се пробва човек на пълен стелт да я врътне, но 3-и път - безмислено. GTA V с нейния гигантски свят не може да бъде "мината" просто така, плюс има скрити неща за колекциониране, бизнеси с мисии, easter eggs, strangers and freaks, random events, просто фраш със съдържание е. Графично ТЛОУ е по-хубава, но сравнено графика към големина(по-точно размаха) на играта, GTA V просто кара ТЛОУ да издиша мощно. Въпреки че историята на GTA V е двойно по-дълга, на мен ми се стори по-кратка, защото нито веднъж за 39-те си часа нямах чувството, че повтарям предишна мисия както в минали GTA игри, такова разнообразие не бях виждал. Как хората дори се
замислят да дават на повтаряемата ТЛОУ GOTY е абсолютно неразбираемо за мен.
Но защо играта получава високи оценки? Защото с 6-часовите си кампании модерните игри, в частност шуутърите, направиха сегашното поколение "геймъри" с толкова ниски стандарти, че посредствена игра като тази да изглежда някаква нереална. Затова за такава средняшка игра 5/10 е ок, заради добрата графика - 6/10. Повече? Пфахахаха, не. Определено не. Не си купувайте конзола само за тази игра, наистина не изпускате чак толкова много.