В тая тема и много хубави неща се казаха, и много глупости. Аз лично ще се опитам да си изложа всичко, което мисля, в един пост, не много малък при това. Така, откъде да започна...
За образованието
Както доста пъти се каза - то е каквото си го направиш. Никой не може да ти набие в главата какво да учиш, от какво да се интересуваш, какво да запомниш и как да го направиш. Не е лесно да си ученик, нито студент, обаче, както и да го погледнеш, не е и прекалено трудно. Ако искаш да научиш нещо - ще го научиш. Ако не искаш - няма. Не е толкова трудно да се мине от 10 в 11 клас в училище с тройки, а честно казано точно това се иска от учениците. Виж, ако си амбициозен, ако се интересуваш от нещо, то е вероятно да имаш по-добри оценки, но като цяло... няма ли натиск от родителите - иска се малко.
За учителите
Всичко зависи от това на какви хора си попаднал. Има и млади и стари некадърници. Аз лично съм учил в заведение, в което имаше 50/50 млади и стари даскали. Честно казано от възрастта не зависеше много. Имаше и млади идиоти и стари готини хора. Ако се интересуваш от нещо и наистина питаш, то тогава ще ти бъде обяснено от почти всички. Е, естествено това трябва да стане когато трябва, а не по средата на нищото, не трябва да се прекъсва учителя докато ти обяснява нещо и т.н. Има и задници, които няма да ти го обяснят, но тогава почти винаги има някой, който вече го е разбрал, или пък е възможно да намериш информация и другаде, стига да не те мързи.
За предметите и ученето
Както казах вече, по повечето предмети можеш да минеш с тройка доста лесно, материалът, който се иска да знаеш за толкова е оскъден. Това и наличието на много предмети ти дават възможност да се изявиш, в каквото и да се интересуваш без да има какво толкова да прецакаш. Ако имаш по-големи амбиции дори може да се опиташ и да учиш сериозно. Уловката е, че понякога е по-лесно да изкарваш много шестици, отколкото да изкарваш много тройки. Материалът в училище, или поне част от него е свързан. Когато си разбрал и запомнил по-предна част от него, е много по-лесно да разбереш и запомниш следващата част. От това идва фактът, че хората, които учат редовно, в крайна сметка учат по-лесно, отколкото тези, които учат през седмица или през месец или само за контролните.
За профилите
Не знам при вас какво е било, но при мен предметите яко се влияеха от тези неща и то не само като брой часове. Аз бях в математическа гимназия и като се замисля какво беше положението в езиковата... ами много точно си ми беше профилът информатика, английски, математика и физика. Предполагам, че и на повечето други места е така. Просто стравнете познанията си по профилираните си предмети, с това, което знаят другите класове по тях. Ще се забележи разликата веднага. Аз най-ясно се усетих за това в 12 клас, в който ми навлезе четвъртия профил - физика. През тази година учехме разликата между обикновената и профилираната подготовка за предишните четири години. Честно казано не съм имал по-отвратително училищно преживяване от физиката в 12 клас.
За дисциплината
1 дума преди всичко - lame. Едно от най-противните неща в даскалото беше дисциплината. Тя сега още повече е пропаднала и сигурно повечето, които четат това, си я нарушават яко, ама... Аз бях от другите. Тези, които често се маркират с етикети "зубърчета", "книжни червени" и като цяло "отрепки". Седях на първия чин в даскало и общо взето се опитвах да слушам. Понякога беше невъзможно. Понякога и аз спомагах да е невъзможно де. Но, както и да е. Принципно ще ефектът е много добър, когато учителят има уважението, или поне смирението на учениците и часовете протичат доста добре. Естествено, тишината, или поне привидната такава, може да се постигне по два начина - или те е страх от даскала, или се кефиш на него. Попадал съм и на двата типа учители и при двата типа действа. По-добрият вариант е това с уважението. Не е трудно, просто някой трябва да извади коловете от гъзовете на учителите и все пак да имат твърдостта да се разпореждат с това, което става в стаята. Другия вариант е да имат закален стоманен бастун в задника и изключително много твърдост... аз лично съм го виждал веднъж... издържа три години и половина като учител. При другите случаи учителите се разпадат като лекета, въпреки, че може и да не са лоши като знания. Трябва да има малко повече толерантност към учителите като цяло. Тези, които я проявяват - знаят го. Тези, които не го правят, те ще кажат, че това са пълни глупости.
За бягането от час
Ако си избягал - твоя работа. Хората те искат на училище, не защото им е приятно да те държат вързан там, а за да слушаш какво ти приказват. Ако не ти е интересно - или слушай за да запомниш поне нещо, или изчезвай, защото не е яко, за тези, които се опитват да запомнят.
За разделението
На кратко - не е лесно да си зубър, така че не им се подигравайте, прави ви да изглеждате злобни и завистливи. Не е лесно и да не си отличник, не ги съдете, хората си имат най-различни проблеми, които не са свързани с училището. Мързелът може да е, но може и да не е един от тях. Това разделение е най-често срещаното. В края на краищата може да поизчезне, но... не напълно. Поне не и до университета, където всички са в кюпа

Другите разделения - моди, музика, манталитет и най-различни простотии - те не са от даскалото и, честно казано, са просто тъпи.
За кандидат-студентските курсове
Честно казано е възможно да се мине и без такива, познавам не един и двама човека, които са се справили без тях, но естествено като са си скъсали задниците от учене и в училище и в тях. Ако нямаш волята - отивай на курсове. Ако си добър в училище по даден предмет, пак ще ти свършат работа. Обикновено там се дават не само обикновените неща, които се учат в училище, но и някои полезни трикове и методи, които трябва иначе да откриеш сам(трудно, но възможно). Естествено и даскалите ви в училище знаят тези трикове, но ще ги покажат само на тези, които им отидат на частните уроци. Един съвет - изберете си други частни учители, но не казвайте на тези в училището ви, кои са те.
За матурите
Задължителната матура по какъвто и да е предмет е най-тъпото нещо, което може да ти се случи. Не е лошо да има такива изпити, но те трябва да бъдат избрани изцяло от учениците като предмети, в които са най-добри и могат да се представят най-добре. Абсурдно е да има матура по български в математическите гимназии и такива по математика в езиковите и най-вече да са едни и същи, тъй като нивото на преподаване в различните училища на тези предмети е различно.
За литературните анализи
Много хора се оплакаха, че трябвало да зубкат литературни анализи за даскало. Ами... това са пълни простотии. Съвсем спокойно един ученик е възможно сам да напише темата си по литература за контролно или домашно като разсъзждава над текста и знае историята на писателя... чакай малко, това не се ли прави в часовете по литература? О, да, вие сте били на кафе по това време и понеже е по-лесно да се зазубри един литературен анализ - това и правите. Не ме разбирайте грешно, нямам нищо против това да не се внимава или влиза в час, но това си има и последствия и е глупаво да се оплаквате от тях.
За университета
На никого не му трябва да влезе там, няма да научи кой знае какво, което не може да научи и сам в период на четири години... но издават диплома за това. Така че ако имате нужда от диплома за професията си(учители, лекари, адвокати), тогава се бъхтайте, ако ли не(счетоводители, програмисти, секретари) - може и да го пропуснете, въпреки че ще научите доста за професията си(но няма да го осъзнавате докато не започнете да работите). Професорите в университетите са като различните даскали - има и добри, има и лоши. Въпреки това тук има и още едно звено - асистенти. Повечето асистенти са сравнително млади и биха ви обяснили каквото и да е, ако ги попитате. Основният материал, който трябва да се учи... ами задължителен е за всички, има малко важно, но пък то е наистина важно и общо взето то остава в главата ти, като си научил всичко и си си взел изпита. Има и изборни дисциплини, които те оформят по твое желание, така че там работата е по-либерална, отколкото в училище.
За 'FairY'
Говориш наизуст за неща, до които не си се докосвала. Българската образователна система не е най-добрата, но не е и най-лошата. Тя си е на средно ниво, на достатъчно ниво, което предоставя възможност на всеки да стане, какъвто си иска. Ако не искаш да изучаваш някои от предметите - лесно е, просто недей. Не е нужно да знаеш географията или историята или каквото и да е на изуст. Трябва само да седнеш и да прочетеш някакви основни неща по веднъж, койтото да ги запомниш бегло и да можеш да ги възпроизведеш, отново бегло, пред даскал, който ще ти пише тройка ей така. Трябва да си много малоумен за да не можеш и това. Обаче на други ще им са интересни тези предмети. Как би могъл един човек да стане адвокат без да може да разсъждава, как е възможно да стане археолог, ако не знае история, или икономист, ако не знае нищо за икономическата част на географията? И нима наистина от 6ти до 12ти клас се повтаря всичко? Да не би преподаваното по физика, химия и биология да е напълно същото, което учат децата по природознание? Или историята и географията да са напълно същите, които ги има в родознанието? Училищните предмети могат да подготвят човек не само професионално, но и също за това да се справя в различни ситуации. Помисли си и сама прецени, дали не си порастнала от малък изрод, който не се възползва от училището, в голям изрод, който просто си се оплаква за глупости и пропуснати възможности от самия него.