Значи до пети сезон включително сериалът беше изродски добър. Шести сезон вече не ползва материали директно от книгите и си личи, но успява да държи прилично ниво. Седми, когато Денерис пристига във Вестерос, бие повече на фенфикшън, изведнъж нещата се форсират и нивото пада, но всички виждаме, че сме се засилили към финал и някакси прощаваме тъпотиите, щото просто искаме да гледаме края, какви са развръзките и кои теории ще се сбъднат.
Идва краят, идват и развръзките, но приличат повече на
план за изпълнение с подточки, отколкото на самото
изпълнение. Самите поинтове от плана всъщност са добри, много от моментите също са добре реализирани, обаче не спира да гложди чувството, че за смислен пейоф е трябвало повече време, по-плавни трансформации и малко повече внимание към детайла. И в тоя момент схващаш, че всъщност не последния сезон е тъп - тъп е целият премис, водещ до него, т.е. минимум последните два сезона, които просто не са написани със същия размах и плануване като предишните. Такова нещо съм виждал в други сериали, когато по средата на заснемане на актуален сезон са им казвали изненадващо, че следващ няма да има и за да завършат историята, трябва мидсийзън да презаснемат каквото могат, да сбият сюжета и да затворят някак шоуто. GoT завършва така, защото просто не са имали сценарния материал. За компенсация са решили да го направят ефектно и ето го резултатът.
Герои, набутани в тесни рамки, принуждаващи ги да си идат като пълни паляци - Варис, примерно. Идеята да умре в опит да спаси всички от собствената си грешка - че е подкрепил Денерис, е идеалната смърт за него. В действителност обаче това се случва по аматьорски и нискоинтелигентен начин, колкото да се маркира събитието, все едно Варис изведнъж са го лоботомирали до нивото на средностатистически Джон Сноу.
Някакви герои като Теон приключват красиво и героично, но отново в ситуация, в която при малко вложена мисъл почваш да се питаш - доре бе, в така поставената ситуация, що трябваше да умира верно? Смисъл окей - явно единственият таймлайн, в който убиват Найт Кинга е този, в който Теон го забавя с пет секунди. Тенкс, бът ноу тенкс,
това е смотан райтинг и е окей за Авенджърите, но не и за ГоТ. Като се убива герой по тоя начин, правиш го така, че зрителят после да не си зададе въпроса, който зададох. Смотано е.
Смотано е и когато навържеш следните глупости - пращаме Джон в Най Уоча, въпреки че няма вече Найт Уоч, защото неопетнените червеи и част от лордовете от шестте кралства няма да приемат друго решение за съдбата му. В следващия кадър неопетнените отпътуват от Вестерос, най-вероятно завинаги. Сестрата на същия Джон е кралица на
суверенно кралство, което стои между въпросния Найт Уоч и другото суверенно кралство на Бран. В тоя случай какво ѝ пречи на Санса да го приеме обратно в Уинтърфел? Със сигурност могат да се обяснят някакви причини, просто не са дадени смислено в рамките на епизода. Да, това пак е бед райтинг.
Сюжетната арка на Джейми може и да иа такъв финал в книгите, може и да няма. Каквото и да стане,
стигането до тоя финал със сигурност ще бъде по-смислено. Кого тръгна да спасява? Кингс лендинг или сестра си? Така и не стана ясно. Бед райтинг отвсякъде.
Тоя смотан дракон изгори трона, но не изгори Джон. И сега се започват въпросите - ма осъзнавал ли е дракона значението на трона, ма по-умни ли са драконите от хората, що не бил изгорил Джон - все някакви тъпанарски теориики за развиване от сцена, която се чудиш символизъм ли има в нея или просто на някой му е хрумнало, че още ефекти са добра идея, пък смисълът не е толкова важен. Тъпанарщина.
Найт Кинга не го разбрахме за какво се бори. Изобщо всичките божествени конфронтации - Азор Ахай, Другия, Дъ Мени Фейсд Год и т.н. пророчества, висши сили, теории - всичко беше мързелови изринато и хвърлено през прозореца.
Въпреки форшедоуинга и податките за неуравновесеността на Денерис в различните сезони, трансформацията ѝ беше бърза, грандиозна и изключително безцеремонна в името на шок велюто. Денерис от четвърти епизод нямаше нищо общо с Денерис от шести, все едно е изживяла два сезона трансформация след като изпепели града тъпата крава. Падението ѝ трябваше да е трагично и драматично, но донесе най-ниските рейтинги на сериала. И не защото хората се дразнят, че "героят" им е превърнат в злодей. Червената сватба беше също толкова гадна и гнусна, но имаше смисъл и беше отлично направена. На Денерис трансформацията, макар и с много положен граундуърк, пак беше провал. Факт.
Всяко едно от тези неща, взето само по себе си, е дреболия. Тия дреболии обаче са НАВСЯКЪДЕ. И когато се навържат, преплетат се с обективно по-лоши диалози и поведения на героите, слепят се с двусмислени и неясни сцени, решения и събития, които те карат да си задаваш глупави въпроси, понеже не са успели да пресъздадат вътрешната логика на света достатъчно добре, просто не се получават нещата. Предния и този сезон в още по-голяма степен ги усещам като финала на поредицата Колелото на Времето, от която е и никът ми, завършена от друг автор по записките на Робърт Джордан. Хем знаеш, че финалът е такъв, какъвто Джордън го е замислял, хем героите и събитията, бидейки в ръцете на Сандерсън, са със същите имена и лица, но зад тях сякаш стоят някакви импостъри, които отчаяно се опитват да се държат като оригиналите и аха-аха да те заблудят, но в крайна сметка не успяват. Продукт на фенфикшън с други думи.
Общо взето, макар и полукатастрофално поднесен по стандартите, които GoT сам си издигна, финалът всъщност беше добър. Мартин го е измислил яко, логично и все пак изненадващо. Нямам търпение да го видя и как ще го
достави, защото със сигурност ще бъде пиршество за разлика от телевизионната драма.
Все пак трябва да се отбележи, че въпреки всичко изписано досега (писано на телефон в кенефа в полупияно състояние, не си чувствам краката), сериалът беше wild ride и дори смотаното поднасяне на завършека беше по-добро от всичко, което може да се гледа в последно време. И беше сладкогорчиво, както трябваше да бъде. Една епоха си отива.
Но се отваря вратата и за следващата. GoT беше феномен. Ще трябва да почакаме, но нямам търпение да видя кое ще е онова нещо, което ще се пробва да му отнеме короната.
Едно време, ако си спомняте, всички мислеха, че ще бъде нишово фентъзи сериалче, за което всичко като ниво над "Мерлин" щеше да е успех. Никой не очакваше да се превърне в тоя попкултурен бехемот.
Чакат ни Вещерът, Колелото на Времето, Тъмните материи, ВЛАСТЕЛИНЪТ всякакви изродщини. Но най-вероятно следващият феномен ще дойде също така неочаквано. Лудница
