Иди на:  
търсене   регистрация   чат   помощ   правила   влизане в сайта
Автор Съобщение

Горд Пролетарий
Аватар
Регистриран на:
22 Фев 2012 13:46
Мнения: 6977
В момента играе: Serious Sam
Заглавие: Перчинът - традиционна прическа на старите българи
Публикувано на: 25 Юни 2012 19:54





В етимологичния речник на българския език „перчем”, „перчин” същ. м. („перче” същ. ср.) се определя като дума с персийски произход (Младенов 1941: 419). Изказва се предположение, че наименованието на латински per – cin – идва от китайски косичник (Младенов 1941). Този тип мъжка прическа, обръснатата или ниско подстриганата мъжка глава, със сноп коса на темето, сплетен в една или няколко сплитки, спуснати по гърба, е присъщ на индоевропейските народи. Оформянето на косата при мъжете (както и при жените) е белег за пол, възраст, социално положение. Въпросът доколко мъжката причека е знак и за етническа принадлежност или е модна тенденция стои открит и е предмет на специално изследване. В представите и вярванията на много народи в Древността дългата коса при мъжете е символ на аристократизъм и царственост. Ниско подстриганата къса коса е белег за приложено наказание, пленничество, робство или знак за покаяние, отказ от светския живот и монашество в религиозните общности (Шевалие 1996: 521-525). Сплетените и спускащи се по гърба коси са израз на мъжественост и жизненост (Шевалие 1996: 217, 521-525). В старозаветните писания силата на Самсон се крие в дългите му коси, сплетени в седем сплитки: „...И тя го преспа на коленете си, па повика човек, та обръсна седемте плитки на главата му; и тя начна да го оскърбява. И силата му се оттегли от него” (Библия, Съдии: 17-20).
В словесното народно творчество на българите; в песните, приказките и легендите „перчинът” винаги е „рус и златен”, т.е. отъждествява се със слънцето, светлината и златото, като символ на живот, дълговечност и безсмъртие.
Оформянето на прическата „перчин” в българската народна традиция се отбелязва със специален обред, наричан в различните райони на страната „стрижба”, „настригване”, „постриг”, „наплитане” и др. (Стоилов 1900: 73-84). Ритуалът се състои в орбедно отрязване на части от косата или обръсване на цялата, като на върха на главата се оставя кичур коса. Обредът се извършва от кръстника, при пълнолуние, в присъствие на родственици и приятели. Тържеството завършва с празнична трапеза. Възрастта на момчетата при този ритуал не е еднаква в различните райони на страната. В Македонската област, в Скопско и Дебърско, „подстрига” е на три годишна възраст на момченцето; в Битолско и Горноджумайско на седем години. От момента на изпълнение на този обред косата не се стриже. Големият български народовед Д. Маринов пише: „...някога мъжете обезателно са си бръснели главите и са оставяли на върха на темето „перчин”, който са плели както женските коси с алени конци. Тоя перчин никога не е рязан, но оставян е бил да расте толкова, колкото може да порасте косата на човека (...) и висял надолу както у жените „коцаци”. Онзи момък или мъж, който имал най-дълъг перчин, считал се за най-юначен” (Маринов 1892: 189).
Ресането, сплитането и чистенето от паразити („пощене”, „приобиждане”) на „перчина” според народната вяра се счита за женско задължение; на майката, съпругата, сестрата, любимата. Сплитането е като при женската коса, от три снопа, в плитка, плетени отвън навътре. Най-разпространен е „перчина” от една плитка. Има данни от някои райони на страната, които сочат за оформянето на две плитки. Георги Трайчев при обиколката си из Мариово пише: „Много от момчетата до юношеската възраст не си стрижат косите, а ги оплитат на една или две плитки (пръцлета) и ги носят пуснати като жените или свити под капата като поповете (Трайчев 1923: 17). Заслужава внимание и сведението за простонародни ктиторски портрети от храма „Св. Никола” в същия район от 30-те години на ХХ в., където каменните изображения на двамата ктитори Ангел и Богдан ги представят с традиционни народни носии и с прическа „от по две плетенки” (Радовановиh 1928: 102). За повече от една сплитка при мъжете споменава и Павловиh в Малешевската област: „... старите бричели главата отзад, оставяйки напред т. нар. „ручими” – плитки, които свивали под капата” (Павловиh 1929: 168). Традицията за сплитане на косата в повече от една сплитка се среща и в други краища на българското етническо землище. Така например за Софийско М. Велева отбелязва, че „в някои софийски села (Гълъбовци) прическата „чомбас” е доста усложнена. „Чомбасът” се прави от девет сплитки от началото на темето и събрани под тила в една обща сплитка, която се оставя да виси на гърба. Сплитката при възможност в края се украсява с взнизани мъниста и „цале” (паричка)” (Велева 1993: 98).
В българската етнографска книжнина не е изяснен въпроса за покриването на косата при мъжете. Все още липсва цялостно изследване на мъжките шапки – материал, техника на изработка, украса, разпространение, регионални специфики, промени, модни тенденции, както и това дали те са белег на неженените или женени мъже. Като цяло се налага мнението, че ергените ходят с открити коси (както и момите) и спуснат по гърба „перчин”, а женените или обредно бръснат „перчина” по време на сватбата или го навиват, скрит под шапката. Изследвайки ккапанците в Североизточна България, Ганка Михайлова отбелязва, че „... прическата с открита коса е привилегия на ергените, докато женените били задължени всякога да носят на главата си калпак”. Авторката е на мнение, че „това явление има широко териториално разпространение сред много и различни групи на българското население” (Михайлова 1985: 151). Когато изследва традиционното облекло в Софийско, М. Велева отбелязва, че „привилегия на младите е спуснатия „чомбас”, а старите обикновено скривали сплитките си под шапките” (Велева 1993: 99). Марина Черкезова подчертава, че странджанските ергени ходили с дълъг „перчан”, който се е носил без калпак (Черкезова 1996: 193).
Заслужава внимание тезата на Радослава Ганева за покриването на косите при младите, неженени мъже в нейното изследване за знаците на българското народно облекло. Авторката отбелязва, че „навлизането в предбрачна възраст се означава основно чрез специфичната форма, която се придава на мъжката шапка”. В този смисъл тя подчертава, че „ергените носят калпака си, издаден и със заострен връх, с което се отличават от женените мъже, при които дъното е вмъкнато, прибрано навътре. Той (калпакът – б.м.) се носи по ергенски закривен настрани ...” (Ганева 2003: 243). За района на Македония няма конкретни данни дали покриването на мъжките коси е белег за социален статус на носителите им. Изследвайки Пиринския край, М. Велева пише, че „... в отделни села се пазят спомени за прическа с „перчин” – сноп коса от темето, оставяна дълга сред ниско остриганата коса наоколо, сплетена в сплитка, която се спуска назад или се свива под калпака” (Велева 1980: 309). Георче Петров, разделяйки населението на Маакедония на четири основни групи въз основа на географското положение, говора и носията, пише за втората група, обитаваща района на Гевгелийско, Воденско, Кайлярско, Костурско, Ресенско и Прилепско: „жителите на тези села обичат да оставят отзад „перче”, когато полянците обикновено бръснат главите си, като оставят на темето си една кубчинка от косми (Петров 1896: 718). Ефрем Каранов при обиколката си в Тетовско, изтъква: „Мъжете си бръснат главите, като оставят „перчин” ... Може би чалмите да са турско влияние, както и бръсненето на главите и оставянето на „перчин”, а може би да са и старовремски остатък. Старите славяни също са оставяли „перчин” на главата (Каранов 1891: 292-294). При посещението си в Петрич в края на ХІХ в. В. Кънчов отбелязва „... главите (на мъжете – б.м.) им бяха повечето обръснати и на темето стоеше „перчин”, хубаво зарешен (Кънчов 1970: 123). При обиколката си из вилаетите Ат. Шопов пише за посещението си в с. Просечен, Драмско и наблюденията си в местния черковен храм – „... църквата бе пълна с мъже, главите на певечто от тях бяха бръснати; на връха само по обикновено стърчаха грижливо разрешени чомбаси, у някои и сплетени ...” (Шопов 1893: 67). Ценни сведения за село Ковачевица, Неврокопско от началото на ХХ в. ни дава Ст. Шишков, според които „до преди 30 години главите си бръснели и оставяли само на темето „чеамбас” и фес с бяла кърпа (Шишков 1904: 168).
Според данни от началото на ХХ в. в Македония в района на Мариово и Овче поле младите мъже след сватбата носили навито около шапката парче плат – „убрус”, „чалма”1, с което не се разделяли до смъртта си (Видиник 2001: 24).
Въпреки, че по въпроса за откритите мъжки коси и носенето на шапки като знак за социална принадлежност не би могло да се даде еднозначен отговор, бих се изказала предположението, че в един по-далечен период и непокритите коси при младите мъже, както и при девойките, са символ на тяхната свобода. И не случайно в словесното народно творчество ергените са възпяти със свободно веещи се на вятъра перчеми.
Според вярванията и представите на българите мъртвите са се погребвали с „перчин”. По данни от Скопска черна Гора от началото на ХХ в. „перчинът” на мъртвия хубаво се е сресвал и сплитал. Когато поставяли мъртвия в ковчега, перчина е изпънат на гърба и тялото го е покривало (Райчевиh 1930: 366). Скопският изследовател на традиционния костюм Г. Здравев отбелязва, че „перчинът” на мъртвия се отрязва и добре сресан и сплетен, се оставя до главата му (Здравев 1966: 209).
Интерес предствлява въпросът за прическата на мъжете на трите етноса – основоположници на българската народност. Според някои автори траките също са носили „перчин”, позовавайки се на Илиадата, където Омир ги нарича пер.... (Борhевиh 1930: 80). Славяните са носили дълги до раменете коси, дълги бради и мустаци, само робите са носили със стригани коси. В изследването си за българското народно облекло Хр. Вакарелски и Д. Иванов отбелязват, че „под влияние на германците, те (славяните – б.м.) почнали да стрижат и дори да бръснат косите си, като оставяли на главите си една част, обикновено отстрани, нестригана както е било у запорожките казаци или пък са оставяли „парчем” (чумбас) (Вакарелски, Иванов 1941: 22). Оформянето на мъжката коса в една сплитка е познато и на другите славяни на Балканите – сърби и хървати, както и на западните славяни. По този начин са ресали косите си по данни от ХІХ в. и други народи, населяващи Балканския полуостров – турци, гърци, бошняци.
В нашата етнографска книжнина се налага мнението, че този тип мъжка прическа е присъщ и определящ за прабългарите. В своето изследване за „перчема” или „чомбаса” у старите българи Райко Сефтерски стига до извода, че „... прическата перчем – бръсната глава със сноп коса, - разпусната или сплетена на една, две или повече плитки, истрически може да бъде приписана само на прабългарите” (Сефтерски 1987: 82).
В изследването си зза българския костюм, описвайки облеклото на старите българи Хр. Вакарелски и Д. Иванов отбелязват: „... Старите българи са носили мустаци, бради и дълги коси. Болярите стрижели отпред брадите си и оставяли отзад косите си дълги, като са ги сплитали в три плитки (коси), спущани към гърба (Вакарлески, Иванов 1941: 26). Привърженик на тезата за прабългарския произход на „перчина” е и Й. Иванов. Проучвайки облеклото на старите българи, той пише: „... Докато славяните запазвали косите си върху цялата глава, болярите, които произлизали от тюркската аристокрация, бръснали отпред главата си, като оставяли косата да расте само отзад, сплитали я в три плитки и я спущали да пада по гърба” (Иванов 1940: 8).
Г. Фехер – големият изследовател на прабългарската култура изтъква, че „... главите на маджарите и прабългарите били бръснати отпред, а отзаде оставяли косите си плетени в три перчени ... князете им като знак на благородство оставяли косите си напълно” (Фехер 1926: 96-97). Този вид мъжка прическа, с ниско острогана или бръсната коса и дълги коси на гърба, сплетени или усукани на масури, се наблюдава и в изображенията на т. нар. каменни баби от с. Енджекьой, Шуменско (вж. Фехер 1926: 96; Иванов 1940: 8; Наследникова 1969: 10; Сефтерски 1987: 80).
Интерес представлява мраморното изображение на български велможа от 8-9 в. от новата ера от личната сбирка на цар Фердинант І Български, съхраняван в Архиологическия музей във Варна, където той е изобразен с ниско подстригана коса и плитка, спусната на рамото му (Вълчев 1988: 64). Йордан Вълчев в своето проучване „Две изречения на Иисус Христос” стига до извода, че описаната по-горе мъжка прическа „перчин” е носена в древността от нееврейските народи и вижда в скулптурно изображение на добрия пастир от 3-ти век от новата ера, намиращо се в Латеранския музей в Рим, Иисус Христос със спускаща се плитка, положена на дясното му рамо (Вълчев 1998: 65).
Безспорен е фактът, че прическата „перчин” е била разпространена по земите, населяни с българи от дълбока древност. Въпреки превратностите на времето, тя просъществува в средните векове и се запазва в различните части на българското етническо землище до твърде късно – 30-40-те години на ХХ в. по спомени (непотвърдени за жалост) на информатор от Битоля, роден 1967 г., в неговото детство е виждал стари мъже от Мариово да слизат на пазара в Битоля и по гърбовете им да се спуска дълга плитка. В последните двадесет години в България се забелязват мъже (най-често млади) с ниско постригани или бръснати глави и с пускащата се плитка на гърба им. За едни от тях това е само модна тенденция, за други – начин за докосване до миналото на своя народ.

___________________________________
¯\_(ツ)_/ ¯


Профил Skype

Аватар
Регистриран на:
19 Дек 2011 05:46
Мнения: 1329
Местоположение: фитенс клуб STRONG
В момента играе: истласкване с пудовки
Заглавие: Re: Перчинът - традиционна прическа на старите българи
Публикувано на: 25 Юни 2012 19:58




не лъже прическата 8)

___________________________________
бес ваглехидрати ниама резолтати!!!


Профил

Аватар
Регистриран на:
21 Дек 2011 18:01
Мнения: 544
Заглавие: Re: Перчинът - традиционна прическа на старите българи
Публикувано на: 25 Юни 2012 20:38


Тука усещам че Irnik ше се изказва.

___________________________________
ОТНОВО!!!


Профил

Аватар
Регистриран на:
09 Авг 2005 20:59
Мнения: 11346
Местоположение: Rousse
В момента играе: опаааааа
Заглавие: Re: Перчинът - традиционна прическа на старите българи
Публикувано на: 25 Юни 2012 20:41


Е добро утро.

Комунистическите радиатори доста бавно греят :/

___________________________________
Where The Eagles Fly I Will Soon Be There


Профил Skype

Аватар
Регистриран на:
05 Юли 2006 13:52
Мнения: 8122
Заглавие: Re: Перчинът - традиционна прическа на старите българи
Публикувано на: 25 Юни 2012 20:45


темата на темата пак е офтопик ми се струва


Профил

Аватар
Регистриран на:
09 Юни 2012 19:53
Мнения: 60
Заглавие: Re: Перчинът - традиционна прическа на старите българи
Публикувано на: 25 Юни 2012 21:32



Много благодаря за темата! Много ме удовлетвори (освен славинизмите и тюркизмите от соца).
Подобни прически се срещат и при Русите, както показват повечето картини и паметници на Княз Светослав. Но дали е така, само защото Киевска Рус се намирала между двете Българии никога няма да разберем (тоест руснаците няма да си кажат).


Профил

Аватар
Регистриран на:
16 Авг 2010 21:30
Мнения: 966
Заглавие: Re: Перчинът - традиционна прическа на старите българи
Публикувано на: 25 Юни 2012 21:56


турски плитки им се викат на тия

___________________________________
САМО АЗ СЪМ ОТ КЪРДЖАЛИ ПУТКИ

Все аркадаши сме...!


Профил

Аватар
Регистриран на:
08 Сеп 2009 20:35
Мнения: 2309
Заглавие: Re: Перчинът - традиционна прическа на старите българи
Публикувано на: 25 Юни 2012 22:00


Цитат:
В представите и вярванията на много народи в Древността дългата коса при мъжете е символ на аристократизъм и царственост. Ниско подстриганата къса коса е белег за приложено наказание, пленничество, робство или знак за покаяние, отказ от светския живот и монашество в религиозните общности (Шевалие 1996: 521-525). Сплетените и спускащи се по гърба коси са израз на мъжественост и жизненост (Шевалие 1996: 217, 521-525).

Съгласен съм с тези древни схващания за дългата коса. Всички велики, царе, вождове и т.н са били дългокоси, защото дългата коса внушава чувство за респект, здраве и самочувствие, нищо че сега се възприема за смешно от путьовците, които следват днешната олигофренска мода да ти е гладка главата като яйце. Не броя скинарите - при тях това се е наложило с чисто практическа цел - като се млатят да не може някои да ги оскуби :D .

Схващането че мъжете са с къси коси, а жените са с дълги коси е някаква пълна заблуда, втълпявана от известно време. Както жените, така и мъжете, като се родят косата им се развива по абсолютно еднакъв начин. Това не може да се каже примерно за гърдите или окосмяването по останалата част от тялото. Така че дългата коса е нещо съвсем нормално и за двата пола. Понякога обществото налага някакви много необясними морални норми. Да видиш жена с отрязана коса е също толкова отблъскващо колкото и при мъжете. В същото време мога да дам информация от първа ръка, че путките се кефят повече на момци с дълги коси :D

П.п И това не го пиша, защото и аз съм дългокос или защото слушам определена музика :D


Профил

Аватар
Регистриран на:
17 Май 2008 21:00
Мнения: 1306
В момента играе: dota 3
Заглавие: Re: Перчинът - традиционна прическа на старите българи
Публикувано на: 25 Юни 2012 22:10


vanmx написа:
П.п И това не го пиша, защото и аз съм дългокос или защото слушам определена музика :D


___________________________________
LA COKA


Профил WWW

Аватар
Регистриран на:
08 Фев 2008 21:42
Мнения: 8556
В момента играе: Російський військовий корабель? Іди нахуй!
Заглавие: Re: Перчинът - традиционна прическа на старите българи
Публикувано на: 25 Юни 2012 22:12


Цитат:
П.п И това не го пиша, защото и аз съм дългокос или защото слушам определена музика


Не, хич :D

Естествено, че ще защитаваш това, което си избрал. Иначе нямаше да го избереш.
Но има хора на които им отиват различни неща. Някои са по-готини с дълга, други с къса коса.

___________________________________
"Моридина, който по принцип е човек интелигентен с богата обща култура,
но в същността си е комплексиран простак..."

- Алминатора


"напарфюмиран печен ебач"
- кримсънчето


Профил

Аватар
Регистриран на:
19 Дек 2011 05:46
Мнения: 1329
Местоположение: фитенс клуб STRONG
В момента играе: истласкване с пудовки
Заглавие: Re: Перчинът - традиционна прическа на старите българи
Публикувано на: 25 Юни 2012 22:44


Моридин написа:
Някои са по-готини с дълга, други с къса коса.


което е изцяло субективно :P мите, не се остригвай 0 номер, умолявам те.

___________________________________
бес ваглехидрати ниама резолтати!!!


Профил

Eroguro Lolies FTW!
Аватар
Регистриран на:
18 Апр 2004 19:14
Мнения: 16351
Местоположение: くそくらえ、やりまんめ!~
В момента играе: しんじまえ、でぶぶす!~
Заглавие: Re: Перчинът - традиционна прическа на старите българи
Публикувано на: 25 Юни 2012 23:09


аз чакаля да се диша навън и се остригвам 1ви номер :lol:

___________________________________
天皇陛下万歳。。!

Serious Sam написа:
Бих ебал японка с кеф... Но с къса подстрижка... Нито дибидюс, нито джунглясала...


Цитат:
iskam nqkoq bipolqrna s koqto da ne znam dali 6te se sybudq 6toto mi duha ili mi e otrqzala huq


Профил WWW

Аватар
Регистриран на:
08 Фев 2008 21:42
Мнения: 8556
В момента играе: Російський військовий корабель? Іди нахуй!
Заглавие: Re: Перчинът - традиционна прическа на старите българи
Публикувано на: 25 Юни 2012 23:41


Тутан-путан-камон 88 написа:
Моридин написа:
Някои са по-готини с дълга, други с къса коса.


което е изцяло субективно :P мите, не се остригвай 0 номер, умолявам те.


Субективно ли е, че и Боби и Ерик откак си отрязаха дългите коси изглеждат в пъти по-яки?

___________________________________
"Моридина, който по принцип е човек интелигентен с богата обща култура,
но в същността си е комплексиран простак..."

- Алминатора


"напарфюмиран печен ебач"
- кримсънчето


Профил

Аватар
Регистриран на:
19 Дек 2011 05:46
Мнения: 1329
Местоположение: фитенс клуб STRONG
В момента играе: истласкване с пудовки
Заглавие: Re: Перчинът - традиционна прическа на старите българи
Публикувано на: 26 Юни 2012 00:41


Субективно ли е, че Боби и Ерик и с коси си бяха пичове и го слагаха?

___________________________________
бес ваглехидрати ниама резолтати!!!


Профил

Аватар
Регистриран на:
19 Дек 2011 05:46
Мнения: 1329
Местоположение: фитенс клуб STRONG
В момента играе: истласкване с пудовки
Заглавие: Re: Перчинът - традиционна прическа на старите българи
Публикувано на: 26 Юни 2012 01:18


Пак го слагаше повече и от тебе и от мене по него време.

___________________________________
бес ваглехидрати ниама резолтати!!!


Профил

Аватар
Регистриран на:
19 Дек 2011 05:46
Мнения: 1329
Местоположение: фитенс клуб STRONG
В момента играе: истласкване с пудовки
Заглавие: Re: Перчинът - традиционна прическа на старите българи
Публикувано на: 26 Юни 2012 01:29


    моля?

___________________________________
бес ваглехидрати ниама резолтати!!!


Профил

Аватар
Регистриран на:
08 Фев 2008 21:42
Мнения: 8556
В момента играе: Російський військовий корабель? Іди нахуй!
Заглавие: Re: Перчинът - традиционна прическа на старите българи
Публикувано на: 26 Юни 2012 01:41


Нещо не се разбрахте. Митака май говори за Боби.

___________________________________
"Моридина, който по принцип е човек интелигентен с богата обща култура,
но в същността си е комплексиран простак..."

- Алминатора


"напарфюмиран печен ебач"
- кримсънчето


Профил

Аватар
Регистриран на:
19 Дек 2011 05:46
Мнения: 1329
Местоположение: фитенс клуб STRONG
В момента играе: истласкване с пудовки
Заглавие: Re: Перчинът - традиционна прическа на старите българи
Публикувано на: 26 Юни 2012 02:07


Не е логично да говори за Ерик, щом той е вторият в поста ми. :roll:

___________________________________
бес ваглехидрати ниама резолтати!!!


Профил

Дидко Бандитко
Аватар
Регистриран на:
28 Сеп 2002 08:47
Мнения: 16978
В момента играе: No man's sky
Заглавие: Re: Перчинът - традиционна прическа на старите българи
Публикувано на: 26 Юни 2012 02:21


Абе скинарите не си ли пускаха такова, след като са убили дадена бройка мангали?

___________________________________
[02:11:17] Алминатора: mejdu drugoto sym si mislel
[02:11:19] Алминатора: che imam leka forma
[02:11:22] Алминатора: na auizym ponqkoga :D


Профил

Аватар
Регистриран на:
08 Фев 2008 21:42
Мнения: 8556
В момента играе: Російський військовий корабель? Іди нахуй!
Заглавие: Re: Перчинът - традиционна прическа на старите българи
Публикувано на: 26 Юни 2012 10:19


Тутан-путан-камон 88 написа:
Не е логично да говори за Ерик, щом той е вторият в поста ми. :roll:


Но не е логично и да говори с такава тъповата увереност, сякаш Ерик си е изгубил девствеността конкретно в неговия гъз :shock:

___________________________________
"Моридина, който по принцип е човек интелигентен с богата обща култура,
но в същността си е комплексиран простак..."

- Алминатора


"напарфюмиран печен ебач"
- кримсънчето


Профил
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  

Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
 
Иди на:  
cron
© 2009 PC Mania | Реклама | Контакти web by: ilyan.com